Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hyra AB Eget rum i Hus

Hej,

jag har en kund som har ett AB, han har ett rum i sitt hus som han tar hyra för 4000kr per månad. Förgående bokföraren har bokfört det mot konto 1685. Jag tycker det är felaktigt då jag anser de vara en kostnad. Om jag ska tömma konto 1685 hur gör jag då? Eller har den föregående bokföraren gjort rätt och jag ska fortsätta bokföra det som en kf skuld?

Tack för snabb hjälp,

Mvh

Ludwig
11 SVAR 11

hej Ludwig

Att ha ett rum i sitt hus och ta ut en hyra på 4000kr per månad är säkert något som skatteverket kan ha synpunkter på. Är det ett rum med separat ingång så kan det vara ok. Annars inte. Hyran skall också vara marknadsmässig. Om det inte är en separat ingång så godkänns normalt 4-6000kr per år som en skälig ersättning för ett rum.


Tomas Tobiasson


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det var inte min fråga, min fråga är hur jag ska bokföra det. Vänligen svara på hur jag ska bokföra det. Ludwig

Du bokför normalt hyror mot ett 50XX-konto.
Mvh Markus.

Hej!
Precis som Tomas skriver så är det en känslig transaktion skattemässigt.
Många drar en parallell med reglerna kring uthyrning av privatbostad men gäller alltså inte vid uthyrning till egna AB:t.
Var också observant kring reglerna om förbjudna lån, har man bokfört mot kontot 1685 i debet så är ju aktieägarna skyldig AB:t pengar om bolaget betalat ut hyran dvs.
Hälsningar Markus.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja jag får ta kontakt med förgående bokföraren och kunden. Jag tror jag också bokför de mot 1685 men jag måste kolla vad de är för slags hyra.

Mvh

Ludwig
Göran A
UTFORSKARE

Vad hade förra bokföraren för motkonto mot 1685 ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

1930

Ja då förstår jag inte konteringen om det skall vara en hyra Har du bara konteringen 1930/1685 har ju detta inte påverkar resultatet utan liknar mest ett förbjudet lån som någon annan nämnde
Bokför 1930/5010 och se också till att det finns ett hyreskontrakt

använd lokal hyra normalt 5010
Fd medlem
Inte tillämpbar

Till SRedovisning
Om din kund inte känner till den kan du berätta för honom om deklarationsbilaga 2199 Uthyrning av egen bostad till eget AB, där redovisar han då öppet hyresintäkten och kan yrka avdrag för eventuella kostnader i sb med uthyrningen.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har vi gett dig ok svar nu?
Debet 5010
Kredit 1685
För det gamla
Och
Debet 5010
Kredit 1930
För det löpande

Mikael