Få med hyra från eget AB på kontrolluppgift - eEkonomi lön

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
I källaren till vårt hus har jag en liten butik (egen ingång). Varje månad betalar mitt AB 2.500 kr i hyra till mig privat. Jag använder Visma eEkonomis modul "lön" och undrar hur jag ska få med 2.500 kr i kontrolluppgiften till Skatteverket. Skulle gärna vilja lägga in det så att det följer med kontrolluppgiften varje månad utan att jag behöver göra något manuellt. Går det att lösa ?
Foto på TinaO

TinaO

• 114 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,492 poäng 2k badge 2x thumb
Hej TinaO,

Om jag har förstått dig rätt så vill du betala ut hyran på 2500 kr på lönebeskedet som du skapar i eEkonomi samt att detta då redovisas på arbetsgivardeklarationen du lämnar till skatteverket varje månad. 

Om du går till LönAnställdaklicka på ditt namn Redigera. Längst ner till höger finns Återkommande lön på varje lönebesked och där kan lägga till lönearten Hyresersättning och beloppet för hyran. När du sparat detta och skapar ditt lönebesked så kommer denna löneart automatiskt med på lönebeskedet och betalas ut och bokför du det så bokförs detta på konto 7390 - Övriga kostnadsersättningar och förmånder
Går du därefter för att skapa arbetsgivardeklarationen under Lön Arbetsgivardeklaration så kommer denna ersättning med på fältkod 039 - Hyresersättning och läser jag på skatteverkets egna fältlista så beskriver dem fälkod 039 såhär: "Marknadsmässig ersättning som arbetsgivaren betalat till den anställde och som räknas till inkomstslaget kapital. Exempelvis ersättning för hyra av garage eller lagerlokal i bostaden." 

Jag tänker att detta är en lösning som kanske kan fungera för dig? :) 

Hör av dig om du har funderingar.
Ha en fin dag! 
/My