Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hyresavi i förskott

Jag har fått 6 hyresavier för lokalhyra.  Alla har samma fakturadatum. Men betaldatum skiljer sig åt. Hyran ska bara betalas 1 månad i förskott. Jag har nu lagt in alla fakturor i bokföringsprogrammet. Men nu kommer alla kostnader på samma månad när det ska vara uppdelat på 6 månader framöver.   

Hur ska jag bokföra detta?   Alltså ingenting är förbetalt mer än en månad framöver utan jag har bara fått fakturor i väldigt god tid.

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har visma 2000 och får 3 hyresavier samtidigt, dessa periodiserar jag.

Markera raden du har fört kostnaden på hyran tex. konto 5010 och så trycker du på periodisera i huvudet. Här får du sedan alternativ from första periodiseringsdatum - den månad kostnaden skall tas per den sista exempelvis, sedan sätter du hur många månader som hyran skall periodiseras, typ 1 månad. Sedan lägger du in periodiseringskonto som är 17-konto ex. 1710 förutbet. hyror. Och uppdaterar - nu har du periodiserat hyran så kostnaden kommer den månad den skall.

När du sedan bokför och kommer fram till den datum som du lagt periodiseringarna så kommer det upp en fråga om man vill utföra periodiseringar och då svarar man ja - nu är dessa periodiseringar och kostnader på rätt månad.

Vet inte hur de fungerar i andra versioner dock.

Men bokföringsmässigt så får du föra upp dem på ett 17-konto och sedan föra tillbaka dem till rätt kostnadskonto när du skall ta kostnaden.

Ex. 2440 Kredit 30000:-  moms Debet 750:- förs ju på den månaden fakturan inkommit 1710 (Förutbetalda hyror) rest.belopp typ 29250:- debet.

Sedan får du föra tillbaka 1710 Kredit 29250:- mot 5010 Lokalhyra debet den månaden som hyran avser.

/Marie