Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

peddan
MEDLEM

Hyresersättning från arbetsgivare

Hur gör man i  det nya AGI med hyresersättning från arbetsgivare.
Tidigare har det redovisats i kontrolluppgift vid årets slut. Har en kund som får ersättning med 1000kr i månaden, men får det bara utbetalt en gång om året (vid årets slut).
Ska ersättningen redovisas varje månad eller endast i december, när utbetalningen görs??

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Kontantprincipen gäller så det blir i december.
Sylveko AB
MEDLEM

Och att bokföra löpande på avräkningskonto en hyresersättning innebär att den anses tillgänglig så då får man redovisa den varje månad tänker jag...så har man ex ingen lön en månad måste man ändå redovisa en AGI för hyresersättning eller milersättning eller vad det nu kan vara. Nu kan man inte tänka - nej har inga löner - ingen "skattedeklaration" denna gång...

Man får alltså lägga upp en anställd som inte tar löner normalt men som får en hyresersättning en gång om året...
peddan
MEDLEM

Tack för svaren 🙂
Men, kan man då låta bli och bokföra hyran löpande varje månad och endast ta det som en årshyra istället vid årets slut (eller början)? Då fungerar det ju även med kontantprincipen.

Sylveko AB
MEDLEM

Ja det kan man..men rapporteringen blir bättre om det bokförs men naturligtvis kan man ha det i huvudet 😄

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej peddan,

Just gällande hyresersättning så har vi ingen skriven hjälp eller rekommendation om hur du ska hantera detta så jag rekommenderar att du kontrollerar detta med Skatteverket.

Har du tid och lust får du gärna återkoppla till oss här i forumtråden så kan vi tillsammans lära oss mer och hjälpa många fler. 

Tack för att du skriver i forumet! /Kristina