Varför kan jag inte ändra konto på en verifikation i eEkonomi?

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När jag ska ändra en verifikation så kommer det endast det upp: korrigera momskod. Dvs den rutan korrigering kommer inte upp. Varför tro?

Jag vill bara byta konto på en verifikation.
Foto på ingela k

ingela k

  • 70 poäng

Publicerades för 6 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Vad avser verifikationen?

Om det är en kundfaktura så stämmer det att endast Korrigera momskod finns som alternativ. Samma sak gäller om verifikationen bara innehåller konton som endast får användas via bankhändelser och inte i manuella verifikationer. Exempelvis en överföring från kassakontot 1910 till bankkontot 1930.
Foto på Christher

Christher

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb
Undrar jag också. Såg att jag valt fel kontokod, blev försäljning av vara istället för försäljning av tjänst. Går det att fixa?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Om det bokförts via en kundfaktura har du inte möjlighet att justera konto via en korrigering.

Enklast är att du skapar en ny manuell verifikation och bokar om försäljningen från kontot försäljning varor till försäljning tjänst istället på samma datum. Annars behöver du skapa en kreditfaktura först som tar ut den felaktiga konteringen. Sedan välja rätt artikelkontering på den eller de artiklar som använts och därefter skapa en ny faktura.

Programmet väljer nämligen försäljningskonto enligt den artikelkontering som är kopplad till artikeln. Kontrollera gärna så du har valt rätt artikelkontering på dina artiklar så att det blir rätt framöver.
Foto på ingmari

ingmari

  • 536 poäng 500 badge 2x thumb
Har som nybörjare i e ekonomi precis  råkat ut för  exakt samma sak, felkontering i en kund faktura.  Och  i era instruktioner o film så låter det så smidigt att bara kunna byta konto. Inget nämns att det bara  gäller manuella ver inte  kundfakt.  Jag förslår att detta ändras  så man slipper göra ytterligare en verifikation så länge perioden inte är låst.   I gamla Visma faktura  kunde man smidigt  byta konto på art i fakturaraden . Denna  funktion är ju jättebra o finns även i andras bokf progr.  Varför ta bort nåt som underlättar ?   
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Ingmari,

När du gör en korrigering skapas ytterligare en verifikation, det blir samma sak om än upplägget för korrigeringen är olika.

/Susan
Foto på ingmari

ingmari

  • 536 poäng 500 badge 2x thumb

Hej  Susan

Att göra ytterligare en ver  är väl inte riktigt samma sak som att kunna korrigera en påbörjad faktura. Tycker det är lite märkligt med ett system där fakturan bokförs omgående, ingen korrigeringsmöjlighet utan att behöva  krångla med nya verifikationer.  Man vill ju ha så lite bokföringsunderlag som möjligt. // Ingmari

Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

  • 19,708 poäng 10k badge 2x thumb
Hej hej! 

Sprang på tråden när jag var ute och for här i forumet :) 
Senaste året har vi gjort en hel del förbättringar gällande just rättningar, bland annat går det att korrigera en bokförd leverantörsfaktura och du kan ändra bokföringskonto på verifikationer så länge verifikationerna är i en olåst period.
 Vi har gjort en sammanställning på hur rättar olika händelser i hjälpavsnittet Felsökning - när något har blivit fel

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.