IBAN nummer Marginalen Bank - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag försöker för en kunds räkning att lägga in ett IBAN-nummer så att han kan skicka sina fakturor som ska iväg utomlands. Tyvärr säger Visma att IBAN-numret är felaktigt. 
Jag har kontrollerat det på följande sida: http://www.tbg5-finance.org/?ibancheck.shtml och det är korrekt.
Såg på en tidigare sida att ett IBAN-nummer måste vara unikt och inte kan användas på två olika ställen. Men som jag förstår det har Marginalen Bank (som det är i detta fall) bara ett enda IBAN-nummer för alla sina kunder som går via Danske Bank på något sätt. Sannolikt har någon annan därmed redan detta inlagt, hur löser jag detta? 
Kunden behöver kunna göra fakturering. 
Foto på Johanna-REDO

Johanna-REDO

• 160 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på LW

LW

• 20,794 poäng 20k badge 2x thumb

Om jag inte kommer ihåg fel, så är det inte helt lätt med IBAN-nummer i eEkonomi. Jag stötte på det för ett år sedan tror jag det var. Vilket land gäller det?

//Lena

Foto på Johanna-REDO

Johanna-REDO

Det är sällan problem med IBAN-nummer är min uppfattning. Nu är det i själva inställningarna för Kassa och Bank som det gäller och inte till en kundfakturering. Alltså är det Sverige vi pratar om. Men är just bara Marginalen Bank det är problem med. 
För alla mina andra kunder fungerar det hur smidigt som helst. 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,214 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Johanna,

Precis som du själv skriver så kräver eEkonomi att ett IBAN-nummer finns inlagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när man ska skapa fakturor vid utlandsförsäljning.
Det behöver även vara ett helt unikt nummer och får ej då finnas upplagt på någon annan kund vilket här är fallet då Marginalen bank enbart har ett IBAN för samtliga Danske Bank kunder.

I dagsläget är enbart min rekommendation att ta kontakt med banken och se om det är möjligt att få ett personligt IBAN eller så måste man byta bank om man ska kunna hantera utlandsförsäljning via Visma eEkonomi.
I annat fall så får dessa fakturor skapas utanför programmets miljö och enbart bokas upp manuellt via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.
Foto på Johanna-REDO

Johanna-REDO

Tack för svaret. Då vet jag hur det fungerar. 
Foto på Mikael

Mikael

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Detta är ju totalt oacceptabelt! Jag har ett IBAN från Marginalen, varför kan inte programmet bara acceptera det?

För att summera: Jag kan inte fakturera utan ett IBAN, men jag kan inte skriva in mitt helt korrekta IBAN. Moment 22.

Kan ni åtminstone förklara varför det inte finns möjlighet att skriva in ett helt korrekt IBAN i programmet?
(Redigerad)
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,944 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Mikael,

Om det är så att du har ett IBAN från Marginalen bank så är det som Cecilia skriver ovan, att det inte kan registreras för att det redan förmodligen finns upplagt på något annat kundnummer, eftersom att Marginalen bank använder sig för ett IBAN för samtliga Danske Bank-kunder.

IBAN-numret är tänkt att vara unikt och anledningen till att det inte går att lägga upp på flera kundnummer i eEkonomi är för att om man skulle ha bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer, eftersom det kopplas samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer skulle därför kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot.

Har du kikat med Marginalen bank om det finns möjlighet att få ett personligt IBAN? Annars blir lösningen som Cecilia skrev ovan, att byta bank för att få ett personligt IBAN eller att skapa fakturan utanför programmets miljö.

Ha en fin dag!
/Theodor