Idé - Komplimenterande fält och funktioner för ROT-avdrag - Administration

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hade varit så mycket enklare om man kunde spara kundens fastighetsbeteckning och olika personnummer på något sätt i kundkortet så att det ska dyka upp när man bockar i rutan för ROT när man gör en kundfaktura. Speciellt om man som vi gör en faktura i veckan och oftast några veckor per kund.

Sen har vi märkt att timmarna som man nu måste föra in per arbetskostnad inte följer med, och fördelas som de borde göra, riktigt i filöverföringen till Skatteverket när man delat upp ROT-avdraget på flera personnummer.

Foto på Nickolina

Nickolina

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
  • Beslutsam, detta måste bli korrigerat!!!

Publicerades för 3 år sedan

  • 1
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

  • 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Nickolina!
Fr o m version 2015.2 kan du ange fastighets-/lägenhetsbeteckning och bostadsrättsföreningens orgnr på fliken 2.Fler uppgifter i kundregistret. När du sedan skapar en faktura till denna kund kommer dessa uppgifter med.

 Vad är det som blir felaktigt i överföringen?
/Elin
Foto på Nickolina

Nickolina

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Ok va bra, då får jag kolla på det, Tack!

Jag hade delat upp Rot-avdraget på två personer i kundfaktura-vyn.
Och eftersom man måste skriva in timmarna på de olika arbetskostnaderna man lägger in så är jag ju säker på att jag gjort det. Annars hade ju systemet sagt till.

När jag efter betalning från kund gjorde en fil i Husarbete-vyn och läste in den på Skatteverkets Rot-e-tjänst så var timmarna borta och jag fick sitta och fylla i dem manuellt. Antog att det var för att det var för flera personer, fast åh andra sidan är jag säker på att det har fungerat som det skall under året. Men det kanske skedde någon förändring i och med den senaste uppdateringen? 
Timmarna som jag som sagt är säker på att jag skrivit in i Kundfaktura-vyn var också borta när jag kollade efter inläsningen på Skatteverket.

Vet inte vad som hänt?
Foto på Petra Argus Turesson

Petra Argus Turesson, Fd Moderator

  • 3,254 poäng 3k badge 2x thumb
Hej igen!

Svårt att säga vad som hänt i detta läget. Testa gärna igen när du har en ny husfaktura och hör av dig igen om problemet kvarstår.
Foto på Nickolina

Nickolina

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Jag ser fortfarande inte att man kan fylla i personnummer i Kundregistret. Vill ha fält för detta!
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Nickolina, 

På kunden finns möjlighet att spara ett organisationsnummer/personnummer samt fastighetsbeteckning/bostadsrättsför. orgnummer. 

Det finns inte något register för ytterligare personnummer kopplade till kunden. Hanteringen av flera personnummer måste alltså göras manuellt på fakturan idag. I dessa fall rekommenderar vi att du använder fältet Anteckningar på kunden, som du har till hjälp när du registrerar fakturan ute till höger i sidopanelen, för att kopiera eller skriva av uppgiften vid behov. 

Jag förstår annars att det är ett önskemål att spara flera personnummer på kunden men vi har inte med det i planen just nu. 
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Är det inte i strid med PUL? 
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej, tack för ditt inlägg. I personuppgiftslagen finns regler för hur olika personuppgifter ska hanteras i olika syfte. Vad som gäller för personnummer kan man läsa här på Datainspektionens hemsida. 
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Jo är rätt inläst och nånstans där står det att man ej får lagra personuppgifterna när "varan" är levererad och betald.  Därav mig ffråga
Foto på Thomas

Thomas, Champion

  • 12,146 poäng 10k badge 2x thumb
Det stämmer, men om det finns andra bestämmelser i annan lagstiftning gäller den före PUL. När det gäller RUT/ROT kanske det står något i skattelagarna, kontrollera med Skatteverket.  
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Bra ide :-)
Foto på Nickolina

Nickolina

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Jag tycker ni skall lägga in det i planen så fort dom möjligt då för oftast är det fler två eller fler ägare.

Oavsett om det finns andra bestämmelser i annan lagstiftning som gäller före PUL eller inte så hade mitt arbete underlättat väldigt mycket om jag endast behöver skriva in de olika personnumren en gång.
Med tanke på det som 3pa2 skrev här ovanför tidigare om PUL säger att man ej får lagra personuppgifterna när "varan" är levererad och betald så borde man ju kunna spara personnumret om man som vi fakturerar en och samma kund en gång i veckan tills projektet är slut. Och med tanke på att vi söker rot-avdrag på uppdrag av kunden så godkänner ju de automatiskt att vi behåller personnumren tills det att vi sökt rot-avdrag sista gången för respektive projekt.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Nickolina, jag uppskattar din feedback. Jag förstår att det vore önskvärt och att det hade underlättat ditt arbete men sanningen är den att vi just nu bedömer att det finns andra önskemål som har högre prioritet. Därmed kommer vi inte arbeta vidare med detta den närmaste tiden. 
Foto på Thomas

Thomas, Champion

  • 12,146 poäng 10k badge 2x thumb

Så länge du fortsätter att regelbundet skicka fakturor till kunden så är det OK att behålla uppgifterna.


Ett tips att slippa mata in personuppgifterna varje gång är att kopiera föregående faktura, då följer alla personuppgifter med.

Foto på Nickolina

Nickolina

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för tipset!

En annan grej som hade varit bra att få med i programmet hade varit att kunna skriva in hur mycket som kunden har kvar att söka Rot-avdrag för. Så att programmet säger till/ slutar dra av Rot upp till en viss gräns per person.
Man vill ju återigen minska dubbelarbete. Vilket det blir om man skall behöva få avslag på en del av ROT-ansökan och sen behöva skicka kravfaktura till kunden på resterande pengar!
Foto på 3pa2

3pa2

  • 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Fast det är ju en omöjlighet eftersom kunden kan ha flera leverantörer som söker ROT på vederbörandes personnummer
Foto på Nickolina

Nickolina

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb

Eller inte. Man skall ju som utförare be kunden om ett intyg på hur mycket de har kvar att söka Rot för detta året innan man börjar.  Och om man då som vi är totalentreprenör hos våra kunder så är det som vanligast bara vi som söker Rot för vederbörandes personnummer under en period.

Och kommer kunden då i taket med dennes Rot-avdrag  så skulle jag som gör Rot-ansökan helst se att jag har nått taket för kunden innan jag skickar fakturan till kunden så att det inte blir dubbelarbete, återigen. För  oftast har inte kunden koll på hur mycket Rot denne har kvar under ett pågående arbete. De har oftast inte heller koll på att det är de som är ansvariga att veta hur mycket Rot det är kvar att söka.

Sen får ju nästa entreprenör be om ett intyg för vad som är kvar att söka Rot för när den skall göra det.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.