Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra utlägg för anställda

Jag har en fråga angående utlägg/expense för

 

anställda. Alla på vårt företag har i princip varje månad privata utlägg som skall betalas ut på lönen.

 

Jag undrar hur jag skall boka det här i Visma Administration 2000. Vi sköter nämligen inte lönen själva, vi bokar bara in det i systemet när utbetalning av lönen skett. Vi använder oss idag av ett annat ekonomisystem, men skall inom kort övergå till Visma därmed behovet av en lösning. 

 

 

 

Jag har funderat ut en lösning, men vet inte om det fungerar i praktiken.

 
 

Om man skapar ett specifikt konto för varje anställd i kontoplanen, exempelvis 2441, 2442, 2443 etc. 

 

Man bokar sedan upp det totala utlägget mot det kontot, exempelvis:

 
2441 Namn på anställde Kredit 1000 kr
 
6212 Mobil Debet 500 kr
 
6212 Mobil Debet 500 kr
 

 

 

Bokas sedan bort från 2441 vid löneutbetalning:

 
1920 Kredit 1000 kr
 
2441 Debet 1000 kr 
 
 

Vad tror ni? Funkar det här? Eller vad finns det för alternativ? 

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ungefär så gör jag med, men jag använder mig endast av ett avräkningskonto, "Utlägg anställda".

Stämmer man av det kontot  löpande varje månad så har man koll på saldot och behöver ej ha unika konton per individ. Blir även besvärligt framöver när folk rör på sig mm. om man har flera konton.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan!

Vanligtvis bokför man detta i samband med löneutbetalningen, men du skulle kunna boka upp det mot konto 2820 Kortfristiga skulder till anställda - och istället för att lägga upp ett konto för varje anställd, lägger du en resultatenhet för respektive anställd. Sedan när du bokför på 2820 anger du vilken resultatenhet/anställd det gäller. Läs mer i Lägg upp resultatenheter.