Hur bokföra Paypal-fees i Visma Enskild Firma?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 år sedan
  • Besvarad
Hej!
Jag har Visma Enskild Firma och är nystartad. (Detaljhandel på nätet). Mina kunder (enbart försäljning inom Sverige) betalar mina produkter med Paypal och jag undrar hur jag ska kunna bokföra den avgift ("fee") som Paypal tar från beloppet som betalas av kund. Om en kund exempelvis köper en vara av mig för 100SEK inkl. moms, så tar Paypal en liten avgift (vi kan som exempel säga 5SEK). Summan på mitt Paypalkonto för denna försäljning är alltså 95:-. Jag planerar att föra över försäljningsintäkterna till mitt företags PG-konto och undrar hur jag bäst bokför det hela. Hur bokför jag överföringen till mitt PG-konto och framför allt - hur bokför jag avgiften som paypal tar ut? Jag får inte riktigt till det.
Mycket tacksam för svar.
Foto på Cian

Cian

• 648 poäng 500 badge 2x thumb
  • förvirrad

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,382 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Cian!

Den försäljning som skett bokför du i sin helhet, alltså det belopp som kunden betalar, utan avräkning för paypal-avgifterna. Avgifterna får du sedan bokföra som utbetalningar med utbetalningstypen övriga utgifter.
Foto på Cian

Cian

Hej Per!
Ok. Då förstår jag delvis. Men hur bokför jag avgifterna vad gäller momsen. (Det ska väl inte vara någon moms på utgifterna, dvs avgifterna jag betalar till Paypal?). Kan jag skriva 5SEK på summa inkl. moms och sedan 0SEK i rutan "varav moms". Kan man komma runt det så? Elller ska jag kryssa i inköp från utlandet och sedan i så fall kryssa i vad? Hoppas du förstår hur jag menar.
Mvh Cian.
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Du är inne på helt rätt spår. Om avgiften är momsfri anger du 5 kr i rutan belopp inkl moms och 0 kr i rutan varav moms.
Foto på Cian

Cian

Hej igen!
Ok. Tack! Bara en sista fundering..... När jag registrerar Paypalavgiften som övriga utgifter och då väljer utbetalning från Girokonto (eftersom det är där jag för in försäljningsintäkterna från Paypal). Ser det inte konstigt ut från Skatteverkets sida? Jag bokför ju en utbetalning som jag egentligen aldrig "gör". Pengarna är ju avdragna redan på förhand. Det blir ju i slutändan visserligen rätt balans - och det är kanske det som är det viktiga? Vad säger du om saken?
Efter denna fundering tror jag inte jag har fler frågor. Tack för dina väldigt snabba svar :)
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

Eftersom balansen blir korrekt så borde de inte ha några invändningar. Det hade ju blivit konstigare om du bara hade registrerat en försäljning på 5 kr för lite, eftersom förhållandet mellan omsättning och utgående moms hade blivit felaktigt. Då hade de nog reagerat.