Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Import av ledtexter måste aktiveras - Skatt

När man importerar förra årets deklaration är det lämpligt att aktivera "Importera ledtexter från föregående års deklaration", annars måste man återigen knappa in arbetsgivare, pensionsutbetalare, bankkonton/ränteutbetalare, ...

De flesta människor har nog samma arbetsgivare, bankkonton etc flera år i rad. Därför tycker jag det är en obegriplig standardinställning att detta är deaktiverat och dessutom placerat långt ner i dialogen där man lätt missar kryssrutan. Det är risk att många människor inte ens känner till funktionen och därmed förlorar information / får dubbelarbete år efter år.

Funktionen är faktiskt så okänd att när jag kontaktade Visma support med problemet att dessa ledtexter försvann i år (de har kommit med de senaste 15 åren) så hävdade supportteknikern med bestämdhet att denna funktion inte finns och att Visma Skatt aldrig har överfört ledtexter från fg år. 

Jag trodde det var en bug men har nu efter många timmars undrande kommit fram till att det är en obegriplig standardinställning. Jag har bytt dator sedan förra året...

Riktigt upprörande att Visma support inte kunde hjälpa till med detta utan dessutom hävdade att programmet aldrig överför ledtexter. Väljer att inte tala om namnet på den supporttekniker som jag hade kontakt med 2017-11-22.
  • Skatt
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Vad som ligger som default eller inte kan vi vända och vrida på hur länge som helst, det en tycker är självklart att vara default är kanske inte självklart för nästa användare. Vi försöker naturligtvis göra programmen så användarvänliga för våra kunder som möjligt men kan inte tillfredsställa alla gällande defaultvärden. Ibland är det också regler som styr vad vi som programleverantörer får lägga in som default.

Det vi råder till är att inte hoppa över eller gå förbi de dialoger som kommer upp vid tex import från föregående år. Där finns två frågor att ta ställning till, om importen ska ta med fältnoteringar och ledtexter. Det finns en anledning till varför dessa dialoger kommer upp och där måste ni som användare ta ansvar för att läsa och göra era val.

Jag beklagar att ärendet du hade med vår support tog lång tid men är glad att det löste sig.

Ha en fin dag

Mia