Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Import moms, verifikation att kontrollera i momsredovisningen - eEkonomi

Har fått ett kvitto från postnord om Import moms och avgifter ang köp på Wish.

Betalsätt: kort
Importmoms 4,47 kr
Deklarationsavgift: 75 kr (inkl moms 15 kr)
Betalt belopp: 79,47

Har bokfört detta på följande vis i eekonomi:




Får felmeddelande i momsredovisningen att verifikationen måste kontrolleras..

Har jag använt fel konton??

//Micael
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Portot från postnord är momsfritt
Pacsac
CHAMPION


Du skall normalt mot-kontera importmomsen på konto 2645

Och här du har ju betalt moms till Postnord med 4,47+15.-

konto 2615 och 2645 används vi import när du får specifikation från Tullverket


Det ser inte korrekt ut. Om du har kontakt med någon redovisningsekonom som hjälper dig med bokslut och deklaration så skulle jag tipsa om att be om hjälp för detta. Jag känner iaf att jag skulle vilja se underlaget innan jag svarar på hur det ska bokföras.

Om du gör såna här inköp ofta kan du få hjälp att lägga upp mall för det.

Mvh

Lovisa Ljungvall
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Detta är hittills ett engångstillfälle och Postnord har väl tagit bort denna avgift?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Micael,

Som Lovisa skriver kan det vara bra att ta kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig att bokföra detta på korrekt sätt. Jag har försökt kolla runt på det och hittar en liknande forumtråd som heter Hjälp med redovisning Postnords "nya" avgifter, kanske kan den hjälpa dig på vägen? Du kan även läsa i vår tråd angående Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU.

Du kan även i eEkonomi gå in under Bokföring - Momsredovisning - gå in på din momsredovisning och tryck på Dessa verifikationer behöver kontrolleras för att se den verifikation som behöver kontrolleras - tryck sedan på Avvikande belopp, då kommer det fällas ut en ruta med bland annat Bokförd moms, Beräknas moms samt Avvikelse. Detta ger en bra indikation på vad som kan vara fel i verifikationen. Om det är någon annan användare i forumet som kan hjälpa till i denna frågeställning får ni gärna kommentera!

/Fanny