Import och tolkning av fakturor - eEkonomi

  • 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag försöker hitta ett stabilt och tidseffektivt arbetssätt för fakturahantering i Visma eEkonomi. Nedan följer de metoder jag har provat för import av fakturor, samt resultaten. Alla tester utfördes på en och samma tvåsidiga faktura som kom till oss via mail.


Spara fakturan lokalt och ladda upp den, eller dra fakturan från mailet in i eEkonomi: Fakturan kommer in som ett kvitto, men beloppet och datumen på fakturan tolkas.

Vidarebefordra mailet med fakturan till Visma-mailen, eller skriva ut fakturan och skanna den till Visma-mailen för direktimport till eEkonomi: Ingenting tolkas över huvud taget.

Skriva ut fakturan och fota den med Visma Scanner: På första försöket tolkas endast beloppet. På andra försöket tolkas både beloppet och OCR-numret, men jag kan inte hitta något sätt att få med båda sidorna av fakturan.

Skriva ut fakturan och skanna den till Visma-mailen för import via Visma Scanner: Ingenting tolkas över huvud taget, varken om jag väljer att spara i pdf-format eller jpg-format. Pdf:en går inte att förhandsgranska i appen. Jpg:arna behandlas som två separata underlag.


Samtliga metoder är som synes bristfälliga. Att ladda upp fakturorna från en lokal plats på datorn verkar vara den bästa metoden såhär långt. Pappersfakturor måste man då skanna till den platsen istället för direkt till Visma-mailen, vilket dock alltså innebär ett extra steg.

Att fakturorna som laddas upp läggs in som kvitton by default måste väl gå att ändra någonstans? Kan det vara detta som även gör så att OCR-numret inte tolkas?

Finns det rent av en "tolka nu"-knapp någonstans som jag inte hittar och som skulle lösa alla mina problem?

Finns det ytterligare inställningar jag kan ändra på för att förbättra någon av metoderna, eller finns det ytterligare metoder jag inte har tänkt på som kan ge bättre resultat?
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 4
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Vi har kikat vidare på problemet nu och i dagsläget är det är så här det fungerar. När du mejlar dokumentet via vismadoc.net adressen kan inte informationen tolkas utan det sker enbart som ni beskriver ovan när ni använder Visma Scanner-appen eller laddar upp bildunderlaget direkt i Visma eEkonomi. 

Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny