Import och tolkning av fakturor - eEkonomi

  • 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag försöker hitta ett stabilt och tidseffektivt arbetssätt för fakturahantering i Visma eEkonomi. Nedan följer de metoder jag har provat för import av fakturor, samt resultaten. Alla tester utfördes på en och samma tvåsidiga faktura som kom till oss via mail.


Spara fakturan lokalt och ladda upp den, eller dra fakturan från mailet in i eEkonomi: Fakturan kommer in som ett kvitto, men beloppet och datumen på fakturan tolkas.

Vidarebefordra mailet med fakturan till Visma-mailen, eller skriva ut fakturan och skanna den till Visma-mailen för direktimport till eEkonomi: Ingenting tolkas över huvud taget.

Skriva ut fakturan och fota den med Visma Scanner: På första försöket tolkas endast beloppet. På andra försöket tolkas både beloppet och OCR-numret, men jag kan inte hitta något sätt att få med båda sidorna av fakturan.

Skriva ut fakturan och skanna den till Visma-mailen för import via Visma Scanner: Ingenting tolkas över huvud taget, varken om jag väljer att spara i pdf-format eller jpg-format. Pdf:en går inte att förhandsgranska i appen. Jpg:arna behandlas som två separata underlag.


Samtliga metoder är som synes bristfälliga. Att ladda upp fakturorna från en lokal plats på datorn verkar vara den bästa metoden såhär långt. Pappersfakturor måste man då skanna till den platsen istället för direkt till Visma-mailen, vilket dock alltså innebär ett extra steg.

Att fakturorna som laddas upp läggs in som kvitton by default måste väl gå att ändra någonstans? Kan det vara detta som även gör så att OCR-numret inte tolkas?

Finns det rent av en "tolka nu"-knapp någonstans som jag inte hittar och som skulle lösa alla mina problem?

Finns det ytterligare inställningar jag kan ändra på för att förbättra någon av metoderna, eller finns det ytterligare metoder jag inte har tänkt på som kan ge bättre resultat?
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 4
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Hmm, tokar det som att ursprunget är en PDF-fil via e-post. Synd att det skall trilskas, känns som du borde vara halvvägs klar på en gång med den förutsättningen.

Är själv ny i eEkonomi men funderar på om valet mellan  Faktura/Kvitto i Scanner-appen (under Inställningar som du kommer åt via "i" upp till vänster) kan ha påverkan både i appen OCH på webben (själva eEkonomi-systemet)? Bara en vild gissning.

Dessvärre ingen magisk tolka-knapp, inte som jag hittat i alla fall. :-) Antingen så fungerar tolkningen direkt eller så gör den det inte. 

Ytterligare metoder skulle väl vara att använda Autoinvoice. Visserligen en lite avgift för varje faktura in men åt andra sidan = mindre arbetstid. Autoinvoice är, vad jag vet, en extern tjänst (ej Visma-unik?) och därmed eventuellt en annan metod för att tolka fakturan.

 
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
Ja, det borde ju inte vara några konstigheter, kan jag tycka.

Inställningarna i Visma Scanner verkar tyvärr inte ha någon effekt på underlag som jag laddar upp direkt i eEkonomi.
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Lisa,

Du verkar ha testa flera olika alternativ utan att få det att fungera.

Kan tipsa om Visma Autoinvoice som är en tjänst som du kan använda för att både skicka och ta emot fakturor. Du kan du läsa mer om hur det funkerar här
Tjänsten aktiverar du under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter - på högersidan hittar du Autoinvoice  - här markerar du de tjänster du vill kunna använda.
Visma Autoinvoice är gratis att ansluta sig till, du betalar bara för de tjänster du använder - här hittar du prislistan.

Du skriver att du har testat att scanna in fakturan till vår inscanningstjänst och att ingenting tolkats, vilket låter konstigt.
Hade du aktiverat tjänsten när du mejlade fakturan?
Var den tom när du fick tillbaka den eller hur såg underlaget ut?

Skulle rekommendera att du kontaktar oss via telefon så vi tillsammans kan kolla hur du gör och varför du inte får det att fungerar

Ha en fin kväll
/Susan
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
Jag förstår inte riktigt dina frågor angående skanningen. Det jag har testat är 1) att vidarebefordra mailet som fakturan kom i till vår autogenererade Visma-mailadress, 2) att skriva ut fakturan, stoppa den i skannern på vårt kontor och låta skannern skicka den till Visma-mailadressen. I båda fallen handlar det ju om en e-postbilaga som mailas in, och mycket riktigt ger båda metoderna också samma resultat: dvs att ingen tolkning sker över huvud taget.
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej igen,

När du får den tillbaka från inscanningscentralen hamnar den då under Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast eller var ser du den i programmet?

Det låter väldigt konstigt att du inte ser någon information när den kommer in i programmet.
Jag skulle råda dig att kontakta vår support via chatt/telefon så vi får kolla på underlaget för fakturan och se vad som kan ha gått fel.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
Fakturan hamnar bland bildunderlagen, precis som jag antar att den ska göra.

Alltså, jag har ju inte bett om att få fakturan omvandlad till en e-faktura. Jag vill bara att fakturan (bildunderlaget) ska tolkas när den kommer in i eEkonomi via e-post på samma sätt som den tolkas när jag laddar upp den lokalt från min dator. Ska inte det gå?
(Redigerad)
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Lisa,

Har du fått fakturan som en PDF via din mejl?
Fick du ett felmeddelande när du fick tillbaka underlaget från scanningstjänsten?

När fakturan inte kan tolkas via inscanningstjänsten hamnar den under Bildunderlag.

Vissa av vår kunder har fått ett felmeddelande som vi håller på att undersöka, du kan läsa mer i tråden Felmeddelande vid koppla pdf till leverantörsfaktura
Om detta inte gäller dig, rekommenderar jag att du kontaktar oss vi chatt/telefon så vi kan kika på varför det inte fungerar i ditt program.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Visma verkar inte fatta problemet här. Vi använder oss alltså inte av den separata incanningstjänsten utan, drag and droppar filen in till bildunderlag i webbfönstret
Då tolkas filen till skillnad om vi skickar in filen till vismadoc.net e-post adressen vi kan generera.
Oftast tolkas mycket av informationen helt korrekt (allt visas inte av programmet i detta steget till exempel fakturanummer)

Typ    Kvitto
Leverantörsnamn      XYZ  I YY AKTIEBOLAG
Organisationsnr       55xxxxxxx3
Fakturadatum      2017-10-31
Belopp      2 125,00
Moms      425,00
Valuta      SEK
Bilddatum      2017-12-06
Uppladdad av      Fredrik Forsberg
Filnamn      invoice_66zz.pdf

Men! när vi sedan klickar på bildunderlaget (=en leverantörsfaktura) så helt plötsligt tror systemet att det är ett kvitto. Vi byter sen från kvitto till leverantörsfaktura och då försvinner en del av den tolkade informationen,  oftast kopplingen till Leverantör även om tolkningen stämmer 100% med uppgifterna i leverantörsregistret

VI vill då: 

Att det skall tolkas korrekt som Leveranstörsfaktura
Att rätt leverantör skall identifieras utan att man manuellt behöver välja
Att det skall gå att maila in filen med samma funktioner
Att det skall gå att lära systemet att tolka fakturor korrekt
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
TACK för hjälpen med att förklara! Det var precis detta jag menade!
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
Kundtjänst: Kan vi få någon respons på detta, tack?
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Man kan ta upp dem i appen och ändra till faktura... fast det borde ju funka ändå tycker man...?
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,360 poäng 20k badge 2x thumb
Hej! 

Stort tack för er feedback! 

Jag har testat lite själv nu och ser, precis som ni beskriver, att inte all information tolkas när jag använder vismadoc.net-adressen.
Jag skulle bara vilja dubbelkolla med er, när ni har skickat ett dokument vidare till vismadoc.net-adressen går ni sedan direkt till eEkonomi och tittar på underlaget där eller öppnar ni upp Visma Scanner appen och kontrollerar/ändrar något på bildunderlaget i appen och där ifrån skickar in till eEkonomi? 

Självklart ska vi kolla vidare på varför inte informationen tolkas korrekt via vismadoc.net. 

/Nellie 
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
Äntligen! Jag kan inte säga att jag är nöjd med att det tagit fyra månader att få respons som faktiskt är relevant för mitt ärende, men nu hoppas jag att vi kan komma vidare.

För att besvara din fråga så upplever jag, precis som @FrFo11, att det är en onödig omväg att gå via appen.

@FrFo11 sammanfattade våra problem på ett utmärkt sätt tidigare i den här tråden. En rapport kring dessa skulle vara mycket välkommen, så att vi säkert kan veta att era utvecklare har gjorts medvetna om dem och vilka åtgärder som planeras.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Håller dessvärre med föregående talare både på svarstid och appen. Se även resultatet av mina tester i inlägg nedan.
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Jag går till eEkonomi, en väldig omväg att behöva gå över appen, använder inte appen till något alls nästan där kan jag inte göra det jag behöver ändå.

Sen var det här med faktura eller kvitto i själva tolkningen av dokumentent

Hör av dig om du vill ha mer input

Sen har jag haft problemet att det inte går att ta emot mail på alla sätt till vismadoc.net, det har jag rapportert tidigare utan resultat
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Jag har gjort en del tester och tänkte försöka redovisa det här.

Uppdatering: Förtydligande: Jag anser att samtliga nedan uppräknade resultat är rena fel/buggar om inte annat anges.


Testerna har gjorts med:
- PDF-filer (standard när man får sin faktura via e-post)
- JPG (eftersom det tycks vara formatet som mobilappen sparar i?)

Testerna är gjorda med tre scenarion:
1. Uppladdning via filuppladdning direkt på webben (vyn "Bildunderlag")
2. Inskickat som e-post till min dedikerade vismadoc.net-adress.
3. Inscanning direkt i mobilappen (Visma Scanner).

Min inställningar i mobilappen är Skicka direkt till ekonomisystemet: PÅ och Typ: Faktura.

Underlagen jag har använt är tydligt märkta med ordet FAKTURA högt upp fristående.
Underlagen har innehållit en artikelrad, en momsrad och totalsummarad. 
Jag har använt en påhittad leverantör som jag lagt upp i leverantörsregistret.
Testerna är gjorda på iPhone med senaste officiella iOS och senaste version av Scanner-appen.


A. Inläsning via Ladda upp fil på webben
- Blir på webben alttid klassade som Kvitton.
- I appen däremot är de klassade som  Faktura men då som Betald. (Teori: eftersom jag har appen förinställd på Faktura men webben säger att de är Kvitto så ser appen bara att det redan är betalt?
- Visar ett leverantörsnamn, dock inte det som är angivet på fakturan utan systemet tycks gå på adress och/eller BG-nummer? (Teori: bieffekt av påhittad leverantör och på sätt och vis en säkerhetsfunktion.)
- Hittar inte moms, fakturadatum, förfallodatum eller fakturanummer (Teori: pga klassningen som ett Kvitto?)
- Vid ändring på webben till Leverantörsfaktura tappas leverantörsnamnet bort. 
- Ändring till Faktura genom att trycka Skicka i appen gör inte att fler uppgifter plockas fram/visas. (Teori: kan inte visa något som inte hittades från början?)
- Ta bort Betald-markeringen i appen och tryck Skicka i appen så byts klassningen på webben från Kvitto till Leverantörsfaktura men de uppgifter som visas i förhandsvisning visas inte på webben? 
- Får olika resultat för PDF och JPG vid testet ovan?

B: Inläsning via e-post till vismadoc.net
- Klassas som leverantörsfakturor men identifierar ingen som helst information, inte ens fakturabelopp. Alltså mindre än via uppladdning på webben.

C: Inläsning via foto-funktion i mobilpappen
- Klassas som leverantörsfaktura med leverantörsnamn.
- Får inte med sig leverantörsnamnet när man skall skapa utkast. Detta är genomgående för alla tester oavsett om vägen in är webb/app, även om namnet är känt kommer det aldrig med när man skall göra ett utkast av underlaget.
- Identifierar inte fakturanummer eller förfallodatum.
- Skicka tycks inte alltid fungera? Svårt att bevisa men mitt intryck är att det man skickar inte alltid dyker upp i systemet utan bara försvinner spårlöst? (Kan vara jag som gör fel men då är det fråga om brist i användargränssnittet.)

Allmänt - funktionsbrister 
- Ingen förhandsvisning av PDF - vare sig på webben eller i appen. Blir lite konstigt och omständigt för det är så vi får alla fakturor i e-posten.
Informationsrutan i nederkanten när man ser förhandsbilden i utkast-vyn på webben innehåller bara en delmängd av den information som visas om man tittar på samma underlag i vyn Bildunderlag (steget innan). (Teori: kompromiss om skärmutrymme? Tyvärr gör den avvägningen arbetet mer omständligt eftersom tolkningen är så bristfällig.)
- Ingen automatiskt klippning och upprättning av inscannat bild (reservation: har inte testat detta denna gång, har lyft detta i en annan forumtråd/idé.
- Det finns fält som går att redigera i appen men inte på webben (bland annat Kommentars-fältet). 

För vårt företag så innebär allt detta att hela bildunderlagshantering upplevs som klart undermålig och appen använder vi så lite som möjligt. 

Det jag reagerar på - bland annat - är:
1. Upplevelsen av att tolkning tycks ske på olika sätt beroende på hur underlaget kommer in i systemet. Teori: olika programkodbilbiotek/versioner kanske har använts för webben och appen? 
2. Upplevelsen av att det uppgifter (metadata) som faktiskt finns inte tycks följa med i hela processen.
3. Bristfällig hantering av PDF. 


Personlig kommentar: Jag har full förståelse för att bildtolkning är knepigt och jag förstår också att det är en avvägning för Visma hur mycket som skall läggas på denna "gratisfunktion" när man har betaltjänsten Autoinvoice. Men jag tror samtidigt att det nu idag är underförstått att en leverantör av ekonomisystem har denna funktion inbyggd.
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Uppdatering avseende inläsning av Leverantörsnamn:

Gjorde ett nytt försök men denna gång med samtliga uppgifter (namn, adress,org-nr, BG-nr mm)  från en existerande leverantör som finns i vårt leverantörsregister.

Vid inläsning via "Ladda upp fil" identifieras då rätt leverantör. Namnet följer dock fortfarande inte med när underlaget ställs om från Kvitto till Faktura.

Vid inläsning via vismadoc.net identifieras fortfarande inte leverantörsnamnet, vare sig på webben eller i appen.


Tycks bekräfta att det är olika tolkningsrutiner beroende på hur man gör inläsningen.


PS. När jag använde påhittat leverantör som visserligen hade lagts in i registret men där inte alla uppgifter var korrekt så identifierade appen vårt eget företag som den användande leverantören. Och det tycks inte varit baserat på BG-nr som min första teori var utan kanske att vårt momsnr fanns angivet som Kundens momsnr. En tolkning jag tycker inte borde skett? (Jag provade att bit för bit byta ut olika faktauppgifter men kunde inte riktigt hitta det exakta fältet som systemet tycks ha triggat på.) DS.
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Och varför blir det förvalt som Kvitto för vid Ladda upp fil? Kan jag ställa om det någonstans? Borde det inte vara någon form av synkning mellan inställningen i appen och websystemet på det?

Sorry för alla inlägg. Skall släppa det här nu. I alla fall för en stund. :-)
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Prexis,. när jag laddar upp fil är det  ju 99% faktura, en annan sak om jag scanant kvitto med appen
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Bra jobb Khedron!
Lite som man kunde förväntat att Visma skulle gjort själva?
Allt du skriver är exakt samma som vi upplevt och rapporterat tidigare, men inte lika uttömmande som du gjort, all heder till dig!
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Tack!

Är lite tudelad i frågan. :-)  

Å ena sidan, har själv varit/är utvecklare så tror jag mig veta att OCR-tolkning inte alltid är en dans på rosor. En faktura kan ha väldigt många utseenden.

Å andra sidan så tycks det mig som att en del av felen inte strikt talat inte är kopplade till tolkningen utan i att hanteringen inte hänger ihop hela vägen. Och det kan jag hålla med om att Visma borde upptäckt. Det tar tid, tålamod och ett visst analytiskt sinne. Det är rätt många parametrar att hålla reda på. Men det är inte raketforskning. :-)



"Off topic"Jag försöker se det som att jag inte vill klaga utan att jag vill att ett i grunden bra system skall bli (ännu) bättre och att jag gärna gör min del som kund i den relationen med Visma. Jag tror det egentligen är allas inställning här och jag tror att Visma också än gärna ser en fungerande relation men av någon anledning mäktar inte man med att hantera detta med svarstider som känns rimliga för oss kunder. Tycker mig se detta resultat gång på gång i olika forumtrådar. Känns synd. Jag gillar verkligen tanken att kund och leverantör via ett sådant här forum skall kunna utveckla lösningen tillsammans.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Dök upp en pappersfaktura till företaget. Trodde jag ställt om alla leverantörer till Fagersta/Autoinvoice men alltid någon som inte fick memot... :-)

Så, med en helt äkta leverantörsfaktura så gjorde jag om mina tidigare tester, med följande slutsatser:

1. Tolkningen i Scanner-appen tycks vara konsekvent oavsett om bilden som tolkas är tagen i appen, i en annan app eller med extern scanner.

2. Samtliga tolkning blir för mig klassade som Kvitton.

3. Appen tycks lyckas hitta förfallodatum men eftersom underlaget samtidigt är klassat som Kvitto som blir det Betalddatum och dessutom satt som Betald (bonusfel: trots att datumet är i framtiden?). 

4. Omställning i appen av underlaget till Faktura medför inte att ytterligare information visas/tolkas/fastställs (dvs, det tycks inte finnas någon gömd metadata som inte visas pga den intala klassningen som Kvitto).

5. Inskanning via Ladda upp fil direkt på webben ger också tolkning som Kvitto oavsett bildkälla eller bildformat (JPG/PDF).

6. Hittar fakturadatum och fakturanummer för både JPG + PDF.

7. Hittar felaktiga värden för totalbelopp och moms men detta enbart för PDF-fil. (Bonusfel: Värden som föreslogs förekom för övrigt inte någonstans på fakturan.)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Bara för att krydda det hela: Igår när jag skulle scanna ett kvitto så blev det klassat som en Faktura. Hade jag kunnat acceptera om det inte vore för att mina fakturor klassas som Kvitton... :-) 

Hur som helst, ytterligare en bugg (eller kanske snarare en tekniskt funktionsbrist):

I IOS-versionen av appen så kan man inte mata inte "&" och andra tecken utanför alfabetet (i alla fall inte i fältet för företag). Detta på grund av att appen tycks vara programmerad för att visa ett förenklat tangentbord och inte det fullständiga. Vilket i sig är en bra tanke men det faller på att det finns företag som t.ex. "Kjell & Co".

Hade man kunnat redigera metadata på webben så hade man kommit runt detta men eftersom man inte kan det så vingklipps arbetsflödet.

IOS 11.3, iPhone 7. Ej testat på Android. Eftersom det redan är så många påpekade fel i Scanner-appen så frångår jag Vismas vanliga princip av att skapa ny tråd för varje enskilt problem, utan samlar det jag hittar här i stället.
(Redigerad)
Jag ser att det är många som har testat visma skanner, ett tips är att om man bara får totalbeloppet och momsen tolkade på kvitto eller faktura så har man kommit långt.

Om man aktiverar även en bankkoppling med sin bank och har ett företagskort som drar kostnaden direkt ( samma som man har privat) ej samlingsfaktura så kan man matcha transaktionen direkt i kassa bank bara beloppet och momsen är korrekt inläst.

Då slipper man lägga upp kontant kvitto/fakturor som betalas med kort på leverantörer. I stället använder man inskanningstjänst för leverantörer.

Då snabbas flödet upp maximalt  gäller leverantörer och om man får en faktura vi posten så fota den med en pdf skanner i stället ex skanner pro som man kan ställa in att den skickar direkt till utvald  inskanningstjänsten som man använder.

Då funkar e-ekonomi klockrent (nästa lika bra som Fortnox) men det är mycket trix för att hitta den bästa lösningen hur man jobbar.

Utvecklingen går snabbt och det är väldigt svårt att tolka en pdf-faktura - men systemen lär sig och blir bättre.

Jag har hittat en bra lösning med mina kunder som enbart använder appen och har fått det att funka riktigt bra om det är få kvitton/leverantörer.

När det är stora volymer så använder jag skanningscentraler med tolkning mm.
Det kostar  några kronor men spar massor med tid. 

Gå till dig själv hur skickar du din faktura från systemet med posten ?
Nej du skickar via e-post eller e-faktura.
e-post gratis 
e-faktura 3 kr

Kunden vill få fakturan inläst direkt i sitt system med bifogad pdf-fil så kunden kräver e-faktura eller hur. 

Så enkel är det, du skickar i alla fall en e-post faktura för den är gratis eller hur.

Du vidare befordrar fakturan eller meddelar din leverantörer att de skickar direkt till inläsningscentralen.  Då får du fakturan tolkad med då får du betala 8 kr/st

Så du vill att fakturan ska skickas som e-faktura som många inte använder idag,

Många leverantörer erbjuder e-postfakura idag men varför går inte alla över till 
e-faktura då slipper alla skanna.

Och kostnaden är minimal 3 kr för skicka 3 kr för att läsa . Tolalt 6 kr

Vad kostar det att skicka en pappers faktura som ska skannas tolkas och bli förtvivlad att den inte dyker upp direkt i systemet o.s.v.

Kostnaden drar lätt i väg över 20 kr/faktura om inte logistiken är genomtänkt från början.

Hoppas detta inlägg gav lite input hur man kan lägga upp skanningstjänsten i Visma 
e-ekonomi.

Som är riktigt bra men man måste tänka till innan, passar det mitt företag-hur många leverantörer -hur många kvitton har jag/månad.

Kan jag göra detta snabbare än manuell registrering -eller har jag valt fel program.

Jag har testat många program och väljer program för varje kund hur han/hon jobbar så det man måste först ta reda på vad man vill ha ut av ett system.

E-ekonomi är ett av de system som är allroud med mycket automatik för att kunden ska kunna utföra tjänsten- men koppla på expertis ex en redovisningskonsult när det gäller upplägg hur systemet funkar och har erfarenheten av många system och vad som passar bäst för din verksamhet.

Så är e-ekonomi väl genomtänkt för småföretag som vill effektivisera sin vardag
men koppla på expertis när det gäller skannings delen.
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Vi har kikat vidare på problemet nu och i dagsläget är det är så här det fungerar. När du mejlar dokumentet via vismadoc.net adressen kan inte informationen tolkas utan det sker enbart som ni beskriver ovan när ni använder Visma Scanner-appen eller laddar upp bildunderlaget direkt i Visma eEkonomi. 

Ha en fortsatt fin dag!
/Jenny
Foto på FrFo11

FrFo11

  • 1,638 poäng 1k badge 2x thumb
Det var ju ingen nyhet, att det INTE funkade visste vi redan
Foto på Lian

Lian

  • 688 poäng 500 badge 2x thumb
Så ... tänker ni göra något åt detta eller inte? Vad är planen?
Foto på Carina

Carina

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb
Intressant att följa denna konversation. Jag står i början av att börja använda Visam Scanner mm. Tänkte jag går in o läser i forumet om bästa arbetssätt...OJ vad mycket här stod...
I nästa vecka ska jag på en visning av Fort Knox...skulle vara tacksam om någon på Visma (eller inte!) kan förklara för mig bästa sätt att jobba i dagsläget...
Om man jämför digital hantering med attest funktion så e-ekonomi fördra för de små företagen. Har man många bolag att hantera så är inget av programmen bra då får man söka en tredjepartslösning. Men jag håller visma e-ekonomi som nr 1 med tolkning & bankoppling för småföretag med inte så omfattande attestfunktion- då funkar programmet klockrent. Kör detta upplägg med många kunder och bra erfarenheter. Fortnox är lite för stort för småföret, men den som vill automatisera så långt det går så ska man titta på djupet i Fortnox. (Det tar tid att ställa in alla knappar innan det funkar klockrent)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.