Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Importera sie filer för låst räkenskapsår

Hej!
Jag vill importera sie filer för året 16/17 , hur ska jag gå tillväga? Kommer upp att jag måste låsa upp det året, finns det risk att det blir nåt tok om man gör det?
17 SVAR 17
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skriv ut en resultat och balansrapport för kontroll.
Lås upp räkenskapsåret och exportera sie . Importera sie och skriv ut och jämför balans och resultat så ser du att det blev rätt.
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ska jag exportera en sie av nuvarande år som backup om det blir fel tänker du? Vill bara kolla att jag förstår rätt... när jag låser upp, är det bara att markera ingen låsning och spara under företagsinställningar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej
Jag beskriver bara hur du kan jämföra det du har registrerat nu med det du vill skapa

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, jag fattar inte riktigt hur du menar... jag vill ju importera filerna för föregående år vilket är låst så att jag på ett enkelt sätt kan komma åt huvudbok och se vad som bokförts på de olika kontona, det står att jag inte kan göra det utan att låsa upp perioden, min fråga är om man får låsa upp perioden och hur man gör det i så fall. Om man byter program borde man väl kunna flytta över all sin bokföring så att man får allt samlat på en plats? Hoppas du har lite tålamod med mig ....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skrev;
finns det risk att det blir nåt tok om man gör det?

Jag svarar; om du känner dig osäker kan du göra som jag beskriver, för du kan du kolla efteråt att inget gått på tok, OK?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hm, tror att du missförstår mig. För att importera tidigare års bokföring måste jag låsa upp perioden och när jag försökte låsa upp varnade programmet att det var mot lagen... samtidigt när jag söker info står det bland gamla inlägg att det går fint att importera tidigare års bokföring så blir förvirrad...
Bertil73
MEDLEM

Här tycker jg det är viktigt att veta VARFÖR vill du läsa in SIE-filer?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har tagit över bokföringen från en redovisningsfirma som blev för dyr att anlita, fått pärmar med verifikationer samt sie filer för år 16/17 men ingen huvudbok. Har nu fått brev från skatteverket att de vill göra en kontroll och då bl.a. ska jag lämna in huvudboken...
Bertil73
MEDLEM

Så den enda bokföringen som finns för det aktuella året är den du fått av redovisningsföretaget i form av en SIE-fil? Eller har du mer bokföring än det som finns i SIE-filen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har fått verifikationer, verikfikationslista, balans o resultatrapport och en del annat, men saknade just huvudboken, sen har jag upptäckt lite grejer som inte stämmer så skulle vara bra att få det i visma så man kan gå tillbaka o kolla på ett lättare sätt än att leta verifikationer i pärmar. Men är det alltså inte möjligt att lägga in föregående år?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Läs in sie filerna i kronologisk ordning , 2916 först och 2017 sen.
Inhämta även huvudboken från dem som du anlitat tidigare

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Begär att få listmaterial, verifikationslista, huvudbok, balans- och resultaträkning,  i  pappersform av frånträdande byrå - då kan du säkert se att det som läses in stämmer med det som fanns i filen före upplåsning, 

finns det risk att det blir nåt tok om man gör det?, 

då kan du också se att inget gått på tok när du gjort det.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emilia!
Mikael ovan tipsar om hur du kan gå tillväga för att kontrollera att allt ser korrekt ut. 

Det stämmer att du får ett meddelande när du försöker låsa upp tidigare år, men du kan programmässigt fortfarande göra detta.
Det jag vill kolla med dig är ifall du har bokfört på dessa år sedan innan i programmet? För om du för in en SIEfil ovanpå den bokföringen är risken att du får dubbel bokföring om filen redan innehåller den information du har i programmet.

/ Linnéa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Nej jag har inte bokfört alls på det året, måste skapa det först så det borde vara ok. Kan du förklara hurmikael menar? Jag har endast nuvarande år inlagt i visma. Innan jag importerar år 16/17 ska jag skriva ut balans och resultatrapport, det har jag gjort. Sen ska jag exportera en sie ( år 17/18?) det har jag gjort och sparat på datorn. Sedan importera sie för 16/17 och åter skriva ut balans o resultat rapport för att jämföra, har jag förstått rätt då?
Mvh Emilia
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då är det helt ok att föra in den filen, för då vet du att ingenting kommer bli dubbelt bokfört. 

Precis, du har tolkat det rätt! 🙂

/ Linnéa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Importera tidigaste året , skriv ut resultat och balans efter import, jämför för att se att importen ger samma resultat och balans som bokföring i tidigare program, importera sedan ditt nya år och jobba vidare.

Så menar jag

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok då kör jag på det! Tack för svar!