Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Importera tidsregistrering från ex. Exceldokument

Hej

Vad jag har lyckats läsa mig till så finns ingen möjlighet att importera tidsregistrering från ex. ett Excel-dokument, .xml-fil, etc.?
Vi har, pga globalt företag, dubbel tidsregistrering varav Visma Tid/Webbtid är den lokala.

Min fråga/mitt förslag är helt sonika om det skulle vara möjligt att exportera inmatade tider från vårt globala system för att sedan importera i Visma?
Output/input/konvertering är inga problem utan om bara den tekniska lösningen finns i exempelvis Excel eller xml så löser vi den biten...

7 SVAR 7
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Adde! 

Importen som är möjlig att göra i Visma Lön 600 är i xml-format. Och hur filen ska se ut kan du läsa mer om i vår skrivna hjälp om Filformat för tidsredovisningsfil.
Så om ert globala system kan skapa en tidrapporteringsfil enligt vår beskrivning så ska den gå att importera i Visma Lön 600. 

//Linnea

Christel9
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Koppling till Ouinyx - Lön.

En av mina lönekunder håller på att införa ett tidrapporteringssystem som heter Ouinyx och det ska vara möjligt att föra över info för tidrapportering till Visma. Hur går detta till och vart vänder jag mig för info från "min sida" Vismasidan..?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Christel,


Jag tror du hittar svaret på din fråga i denna tråden. Du kan även hitta mer information i vår skrivna hjälp på sidan Importera tidsredovisningsfil. Har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här.


/Theodor 
Christel9
UTFORSKARE

Hej igen!

Ska snart testköra det nya tidrapporteringssystemet och funderar på om jag kan lägga företaget som en kopia utanför byråstöd? Så att jag kan testa och "laborera" lite, men med uppgifter i det verkliga företaget. Går det?

Har också en fundering kring sjukob. Går det att lägga en tidkod mot något snabbval? Jag har tidigare gjort sjukobtillägg manuellt, men tidrapportsystemet kan skapa det. Men hur kan jag ta emot det i visma utan att behöva lägga upp en tidkod för varje löneart? Sjuk går ju annars mot en tidkod och ett snabbval.

Har också fått uppgift om att de som har en tjänst ska ligga med "Ej schemalagd tid x antal timmar/vecka" och att uppgiften om arbetstid/anställnings%/schema kommer från tidsystemet. Kommer det då in uppgifter på den anställde från tidsystemet så att det finns där för tex semesterberäkning och arbetsgivarintyg mm? Tänker att det är mycket som idag styrs från uppgiften jag har i schemat idag.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Christel! 

 

Du kan öppna ditt löneprogram fristående genom din programikon på ditt skrivbord. Innan du tar en säkerhetskopia från löneprogrammet så behöver du lägga upp en "vanlig" användare under Arkiv -Användare. Detta för att kunna ta säkerhetskopian och för att kunna läsa in den efter att du har öppnat programmet fristående (alltså inte öppnat genom byråstöd).

 

För att läsa in säkerhetskopian när programmet är öppnat fristående så väljer du Nytt företag på den lilla inloggningsrutan som kommer upp. Välj Skapa företag från säkerhetskopia. Logga in med de användaruppgifter du la upp under Arkiv - Användare innan du säkerhetskopierade. 

 

När du väl är inne i företaget kan du gå på Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar och under Integrationer lägga upp tidkoder. Tidkoder är de koder du har i ditt tidsredovisningssystem, dessa kopplas mot snabbval eller lönearter. Läs mer om hur du du gör i vår skrivna hjälp Registrera/ändra tidkod

 

Under Import och export så väljer du från vilken mapp din tidfil ska hämtas. 

 

När du skapar din lönekörning så väljer du att importera från tidfilen och då hämtas de tidsregistrerarna som är skapade från ditt tidsredovisningssystem. Detta kommer generera t.ex. arbetstid på dina löner och det kommer i sin tur t.ex. hämtas till arbetsgivarintyget. Arbetsgivarintyget hämtar timmar från schema i första hand, men finns inte det så kommer den hämta de registrerade timmarna på månadslönen eller timlönen på lönen. 

 

Läs mer om hur din tidfil ska vara uppställd i länken som Linnéa har gett längre upp. 

 

Ha det gott!

 

/Sanna

Christel9
UTFORSKARE

Nu har vi testat och får inte över normalarbetstiden, "grunden för tjänsten" till Visma lön. Kan någon peka på felet? Enligt Quinyx innehåller filen normalarbetstid, men det jag får in i programmet är endast avvikelserna.
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Christel,


Jag tänker att du kan ha kvar ditt grundschema i löneprogrammet om det överensstämmer med det som finns i tidsredovisningssytemet. Programmet gör lite olika beroende på om det är tim- eller månadsavlönade som det gäller för.


För timavlönade med ej schemalagd arbetstid ska timmarna komma in på de anställda utifrån det som finns med i filen. För månadsavlönade med ej schemalagd arbetstid hämtas inga timmar alls till kvantiteten på månadslön. Timmarna ska dock hämtas från schemat för månadsavlönade om de har schemalagd arbetstid i löneprogrammet. Jag tänker därför att du i löneprogrammet kan testa att lägga in ett schema för varje anställd som stämmer med inställningarna för schemat i tidsredovisningsfilen och sedan testa att läsa in tidsredovisningsfilen på nytt för att se om du får över normalarbetstiden på lönebeskedet.


Återkoppla gärna om du har ytterligare frågor så kikar vi vidare på det.
/Theodor