Importera verifikationer och fakturor -Administration / eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag funderar på att gå över till eEkonomi och funderar då på om jag kan importera fakturor ifrån mitt gamla spcs admin 2000, och verifikationer ifrån spcs admin 200?
Foto på teknikbolaget

teknikbolaget

• 70 poäng

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 23,712 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Vill bara försöka hänga med på hur det hela hänger ihop......

Har du detta i TVÅ olika program?

Jag är rädd att detta inte blir det enklaste att få med sig på ett bra sätt......

Kontakta supporten för hjälp med den här.....

Eftersom du kört uppgifterna i två olika program så är jag väldigt osäker på hur man får med sig BÅDE bokföring OCH fakturor på rätt sätt.

Jag tror att det absolut enklaste är att köra slut på innevarande bokföringsår och börja i eEkonomi när det nya året börjar.....

//Davor P
Foto på LW

LW

• 20,794 poäng 20k badge 2x thumb
Och jag vill påpeka att eEkonomi är så toppstyrt att man verkligen kan bli ledsen i ögat om man går över från VA-serien. Du kan exempelvis inte ta backup och göra en restore ifall det går fel någonstans och tydligen inte heller få till räntefakturor med automatik. Tänk dig för ordentligt!
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej teknikbolaget,

Kul att du är intresserad av ett eventuellt byte:)

När man byter från Administration till eEkonomi använder man något som heter Visma eEkonomi Converter.
Mer information om hur det fungerar ser du i filmen Flytta information från Visma Administration till Visma eEkonomi

De uppgifter som kommer att föras över till eEkonomi när du byter från Administration 200 är:
Företagsuppgifter, leverantörer, obetalda leverantörsfakturor och en sie-fil för de två senaste bokföringsåren.

Det som kommer föras över till eEkonomi från Administration 2000 är:
Företagsuppgifter, kunder, leverantörer, artiklar, obetalda kundfakturor (kundreskontraposter), obetalda leverantörsfakturor (leverantörsreskontraposter) samt en sie-fil för de två senaste bokföringsåren.

Vill man få med bokföring från fler än de två senaste bokföringsåren, skapar man sie-filer på tidigare år i Visma Administration och läser manuellt in dessa i eEkonomi.

Inga betalda kund- eller leverantörsfakturor kommer att föras över då dessa finns med i sie-filerna.

Det kommer inte att fungera att göra convertering från både Administration 2000 och 200.
Har du enbart bokföringen i Administration 200 och register mm i Administration 2000 är den enklast att göra Converteringen från 2000 och läsa in sie-filerna från 200 manuellt.

Som LW skriver så går det inte att ta några säkerhetskopior då dessa görs med automatik och sparas på våra servrar.
Skulle man behöva göra en omstart så finns denna funktion i eEkonomi, det man ska tänka på innan en eventuell omstart är att man behöver exportera ut sina register och ta sie-filer för de år man vill spara.

Hör gärna av dig till oss via telefon eller chatt så hjälper vi till med överföringen.

Ha en fin helg
/Susan
Foto på GSD Bigtime AB

GSD Bigtime AB

• 60 poäng
Hur skapar man sie filer? Jag har sparat ner hela företaget från Visma administration 2000 på en usb sticka och vill konvertera till eEkonomi Smart. Mitt bokföringsår börjar 1/6 och inget är bokfört i administration 2000 för juni, utan tänkte börja nya året i smart. även gjort första fakturan idag för juli. 

mvh/Anneli
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 13,560 poäng 10k badge 2x thumb

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.