Importerad kundfaktura - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Jag har ett antal obetalda importerade kundfakturor från övergången till Visma eekonomi från Visma Förening. Vi är inte redovisningsskyldiga för moms. När det visade sig att en fakturora var ställd till fel mottagare, skapade jag en ny faktura, som jag bokförde mot konto 1510. - Vi använder faktureringsmetoden. - Nu vill jag få bort den felaktiga fakturan, men jag kan varken ångra den eller kreditera den. Osäker på hur jag ska göra för att det ska bli korrekt. Misstänker att felet är att jag aldrig bokfört den importerade fakturan och undrar om jag nu helt enkelt ska göra det och därmed göra det möjligt att kreditera den eller kanske använda möjligheten att ångra den, som jag läst ska vara det enklaste.
Foto på Teatersmedjan

Teatersmedjan

• 74 poäng
  • osäker

Publicerades för 3 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Karolina

Karolina

• 140 poäng 100 badge 2x thumb
Finns det inte en funktion så att du kan "spegelvända fakturan", om inte så borde du kunna göra detta manuellt.
Lycka till!
Karolina
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Teatersmedjan,

I detta fallet är fakturorna överförda som så kallade "ej reskontraförda poster" från Visma Förening. Då finns alterantivet betalning på dem. I detta fallet får ni betala fakturan och sedan vända verifikationen så att den nollas ut.
Då försvinner fakturan som obetald faktura men blir samtidigt nollad i bokföringen.

Ha det gott!

/Sofia