Importerade fakturor från kund till redovisningsfirman via Visma Kundfaktura

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Varför skickas inte all information med vid importen som adress, mailadress, telefonnummer etc? Kunden till oss vill att vi sköter påminnelser och Inkasso men det uppstår problem då inte dessa uppgifter följer med. Vi får be kunden till oss att komplettera med dessa uppgifter, detta blir då ett merarbete som är helt onödigt. Varför är det inte så att alla uppgifter följer med vid importen?
Foto på Thomas Bofeldt

Thomas Bofeldt

• 828 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Thomas!

Precis som du säger skickas egentligen bara uppgifter över rörande själva fakturan, d v s de belopp/uppgifter er klient ser i själva arbetsbilden inne på fakturan, flik 1.
En del i förklaringen ligger i att det hade blivit betydligt mer info att synka över varje gång, om då även kundregistret skulle uppdateras/synkroniseras. Med ett stort antal fakturor hade detta kunnat påverka nedhämtningen/överföringen.
Vidare tänker jag mig att grundtanken med tjänsten när den togs fram var att allt som rör fakturering, påminnelser mm sköts av slutkunden, och att ni tar vid därifrån. Håller dock med om att alla inte arbetar på det viset, och att man absolut borde kunna välja vilka uppgifter man faktiskt vill ska gå över.

Tar med mig dina synpunkter till berörda,

Tack för ditt inlägg!
Foto på Thomas Bofeldt

Thomas Bofeldt

• 828 poäng 500 badge 2x thumb

Hej Kalle!

Du nämner nedladdningspåverkan, detta svar kunde man "köpa" för 5-10 år sedan, nu sitter fler och fler med fiberanslutning så problemet med nedladdningshastighet minskar med tiden och vem bryr sig om det tar några minuter extra när tidsvinsten av mertiden som min kund får när de ska komplettera dessa uppgifter genom kopiera och klistra över i ett Excel ark.

Vad Visma bör tänka på när de uppdaterar sina program är just användarvänlighet och tidsbesparing, här finns det stora brister idag.

Foto på Kalle Lindblad

Kalle Lindblad, Moderator

• 5,312 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!

Jag köper ditt svar, absolut. Kan som sagt verkligen tycka att man borde ha ett alternativ kring vad/vilka uppgifter som ska gå över. Har tagit dina synpunkter vidare!

Tack återigen för dina inlägg.