Inaktivering av medarbetare - Advisor

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Under bevakning
  • (Redigerad)
Varför kan man inte inaktivera en medarbetare som har slutat på grund av att denne kanske står som uppdragsansvarig i gamla inaktiverade kunder/uppdrag? Det kan inte vara meningen att man ska behöva gå in på sådana uppdrag också och ändra uppdragsansvarig till en person som inte har varit ansvarig, det förlorar ju sitt syfte att förstöra i register och historik på det viset. Vore bra med åtgärd för kommande versioner och uppdateringar av Advisor om inaktivering bara är kopplad till aktiva uppdrag och kunder, tack!
Foto på Tibor B

Tibor B

  • 740 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

  • 2
Foto på Björn Lindström

Björn Lindström, Fd Designer - Visma byrå produkter

  • 2,102 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Tibor!
Att det måste finnas en kundansvarig och uppdragsansvarig medarbetare på kunder och uppdrag är centralt i Advisor. Vi ska titta på vad det skulle innebära att kunna inaktivera en medarbetare som finns som kund och uppdragsansvarig på inaktiva kunder och uppdrag. Det är flera saker påverkar detta i systemet som gör att vi inte tillåter det i dag. Bland annat att det kan finnas aktiva samarbeten om andra online tjänster för uppdrag där medarbetaren är uppdragsansvarig.

Med vänliga hälsningar
Björn Lindström
Foto på Tibor B

Tibor B

  • 740 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Björn, jag har förståelse för och skulle själv inte önska att det gick att ha uppdrag utan ansvarig i systemet, men likväl känns det som feltänk att behöva ändra uppdragsansvarig på sedan tidigare inaktiverade uppdrag och kunder till personer som kanske aldrig har varit inblandade på kunden, "bara" för att kunna inaktivera en medarbetare som har slutat. Det blir ohållbart i andra listor och rapporter samt resursplanering att se individer som inte längre ska vara kvar i systemet.
Foto på Rolf Dahlberg

Rolf Dahlberg

  • 1,870 poäng 1k badge 2x thumb
Håller med. De medarbetare ska kunna inaktiveras även om det finns historik, så man slipper se dem.
(Redigerad)
Foto på Magnus T

Magnus T

  • 998 poäng 500 badge 2x thumb

Hej Björn!

Händer det något i det här ärendet? Jag kan inte avaktivera en medarbetare som slutat då denne finns med som kundansvarig på avslutade kunder. Som det fungerar just nu måste jag alltså antingen låta medarbetaren som slutat vara aktiv, eller byta till "fel medarbetare" på avslutade kunder. Ingendera är ju riktigt så detta behöver åtgärdas :)