Inbetalningar i återrapporteringsfil matchar inte bankhändelser och misslyckas - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har Länsförsäkringar Bank och ville förenkla avprickningen av inbetalningar till bankgirot genom att importera återrapporteringsfiler från bankgirot i eEkonomi. Problemet är att jag ibland kan ha mer än en rad för bankgiroinbetalningar på samma dag, men det blir bara en återrapporteringsfil per dag.

Kan ni se över funktionen, kanske ge möjlighet att matcha filen mot flera rader under kassa/bank?
Foto på Andreas B

Andreas B

• 466 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Andreas,

Kan du förklara lite mer hur du menar?
Hur ser det ut i återrapporteringsfilen, klumpas det ihop till en händelse trots att det finns flera rader på bankgirot?

Återkom med mer information så kollar vi vidare på det:)

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Andreas B

Andreas B

Felet är att det på kontoutdraget på banken kan vara två rader för bankgiroinbetalningar samma dag. Har LF bank.

2017-08-28     BM 00017     BG-numret    #Belopp     #saldo    
2017-08-28     BM 00018     BG-numret    #Belopp     #saldo     
Och när jag laddar hem återrapporteringsfilen för 2017-08-28 så innehåller den informationen till alla dessa händelser i samma fil. 

Jag har fått manuellt ta bort den ena raden och sen ändra saldot på den andra för att det ska matcha, men det blir ju heller inte riktigt korrekt eftersom att det inte ser ut som kontoutdraget på banken, och att det innebär ännu mer manuellt arbete. 
Foto på Susan Åklundh

Hej Andreas,

Du skulle kunna kolla med din bank om de kan ändra inställningar i filen så du får alla händelserna separata.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Andreas B

Andreas B

Eller så kan man tänka sej att ni gör det?
Ha en fin dag
/Andreas
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,288 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Andreas,

Händelserna i en återrapporteringsfil specificeras enbart om man från början har valt att skicka inbetalningarna i en så kallad LB-fil.
I annat fall visas bankgiroinbetalningarna per dag som klumpsummor.
»Detta kan du läsa mer om under Registrera utbetalning och Importera återrapporteringsfil
Foto på Andreas B

Andreas B

Goddag yxskaft. Läs gärna frågan istället! :)
Foto på Susan Åklundh

Hej Andreas,

Skulle du kunna öppna filen i t ex anteckningar och kolla om där ligger 1 eller flera rader?

Kan du inte öppna filen eller om du behöver hjälp så är det enklast om du har möjlighet att kontakta oss via chatt/telefon så kan vi tillsammans kontrollera hur filen ser ut och hur vi går vidare.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Andreas B

Andreas B

Filen innehåller alla dagens händelser helt korrekt, men det kan vara två rader på kontoutdraget. Alltså ska jag matcha två kontoutdragshändelser mot en och samma återrapporteringsfil.
Då misslyckas importen.
Foto på Susan Åklundh

Hej igen,

Kontakta oss vi chatt/telefon så får vi kolla vidare på det

/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.