Indirekta inköp - Visma Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Saknar ett sett att göra inköp på icke lagerförda produkter, så kallade indirekta inköp. Tänker på pennor, häftklammer och tex. hyror. Idag går det ju ju inte att använda inköpssystem till detta utan det blir inköpsorder per mail i stället
Foto på Niclas Johansson

Niclas Johansson

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Niclas!

Är det en funktion i Visma Administration du saknar eller är det något annat inköpssystem du använder dig av? Om det är i Administration så går det fint att lägga in icke lagervaror på tex en beställning. Utveckla gärna din fråga.

/Fredric
Foto på Niclas Johansson

Niclas Johansson

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej igen!

Jag har alltså varit i kontakt med support via chatten och undrat hur man gör för att göra en beställning utan att lägga upp en artikel men det skall inte fungera enlig den konversationen.
Anar att man måste lägga upp något som Övrigt men utan lagerföring i så fall?
I de tidigare systemen jag arbetat i så har det räckt med en punkt i artikelnummerfältet (på inköpsordern) för att i princip kunna skriva vad du vill efter punkten, när det är just ett "indirekt" köp vilket jag då tyckt varit toppen. Inget artikelupplägg har alltså behövt gjorts.
Kanske kan vara något även för Visma?

Med vänlig hälsning Niclas
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,766 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Niclas! 

När du skapar en beställning kan du låta bli att plocka upp artiklar, du kan skriva in en benämning och antal direkt i beställningen. 

Du kan prova att skapa en beställning i Övningsbolaget om du vill så ser du hur det fungerar utan artikelnummer. 

//Linnea