Ingående balans (1110 - Byggnader) kontra inventarier -eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har fört över posten ingående balans på 1110 - Byggnader från det gamla ekonomisystemet. Dock består det beloppet (låt oss säga 400 00 kr) baserat på en(1) ekonomibyggnad som är färdigbyggd(2016) till ett värde om 100' de resterande 300' tillhör en annan ekonomibyggnad som är under uppbyggnad och förväntas bli klar under 2018.

Nu till frågorna:

- Ska jag dela upp dessa och lägga in dem som inventarier med Byggnad-1 - 100' och påbörja avskrivning och vänta tills jag är klar med byggnad-2 och sedan lägga till den som inventarie och påbörja avskrivning då?

- Ska jag ändra i Ingående Balans(IB) under 1110 - Byggnader eller synkas det på något automatiskt sätt efter att jag lagt in byggnader i inventarieförteckningen?

Foto på Hans-Peter

Hans-Peter

• 102 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,796 poäng 50k badge 2x thumb
Ja du ska göra så som du beskriver i första frågan.

Nästa är en programfråga - hoppas någon annan kan hjälpa dig där

Mikael Pettersson
Foto på Hans-Peter

Hans-Peter

• 102 poäng 100 badge 2x thumb

Från chatt med supporten:

Support: Men fråga 2: är det ib för ditt första räkenskapsår du undrar om du ska ändra? För efter det så uppdateras ib och ub med automatik. Sker denna transaktion under pågående år kommer det automatiskt som ub i slutet av året, sedan som ib på nästa.

Hans-Peter: Ja, det är första året och jag fyllde i summan av de båda byggnaderna då detta kom som "output" på 1110 från det gamla ekonomisystemet. Om jag skapar en byggnadsinventarie för 100Tkr kommer då IB-1110 att uppdateras automatisk eller ska jag manuellt sänka IB-1110 med 100Tkr när jag lagt upp denna byggnad som inventarie?

Support: IB för första året ska inte påverkas där, du kan kika på detta under inställningar - räkenskapsår - klicka på första året - in-gående balans. Man kan där korrigera det så det stämmer. Men ib bör ändå vara samma om det var den summan du hade som ingående balans?
Eller du menar att du sänker den balansen och istället lägger in det som en inventarie i programmet? Förstår jag dig rätt då? :)

Hans-Peter: Ja, precis. Ska sänka IB manuellt när jag lägger in byggnaden som inventarie ?

Support: Ja, det behöver du. Den sänks inte med automatik. :)

Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Jag kör ett kombinerat svar för bokföring och programmet för att förtydliga lite :) 

Saldot på IB är ett totalsaldo för bokföringskontot. Du kan bokföra saldot för flera inventarier på samma bokföringskonto och ha det summerat. Vill du dela upp det så går det såklart att lägga upp flera bokföringskonton och fördela beloppet. 

Vad det gäller funktionen för inventarier i eEkonomi så finns det ett fält för att ange det bokföringsvärdet som är kvar på inventariet. När du lägger upp ett nytt inventarie så kan du alltså ange vilket belopp som är kvar att skriva av på inventariet och det gör du i fältet Redovisat värde. På så sätt behöver du inte minska den ingående balansen. 
Här finns mer info om fälten när du registrerar ett nytt inventarie. Klicka på Fältförklaringar i dokumentet. 

Du har möjlighet att skapa egna inventariekonteringar för att styra vilket konto inventariet ska skrivas av mot. Det finns några standard men det är inte säkert att det passar med de konton du redan har bokfört på och då behöver du skapa en egen inventariekontering så att det bokförs mot de konton du önskar. 

/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.