Ingående balans från 2017 - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Började eEkonomi 2018-01-01 men missade  ingående balans på konton som inte är balanskonton. Jag har försökt lägga in kontona (t.ex. 3011) via "Räkenskapsår och IB" men det går inte - vad gör jag för fel?
Foto på Alf

Alf

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Ekonomiforvaltning AB

Ekonomiforvaltning AB

• 1,910 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Alf.
Ingående balans är bara balanskonton, inga resultatkonton, mellan 1xxx-29xx
Anette
Foto på Alf

Alf

OK jag har försökt lägga in saldot för dom här tre resultatkontona på 1940 och sedan kreditera resultatkontona med motsvarande belopp via "bankhändelser ..." men då får jag fel saldo på 1940 för 2018.
Foto på Alf

Alf

OK jag har försökt lägga in saldot för dom här tre resultatkontona på 1940 och sedan kreditera resultatkontona med motsvarande belopp via "bankhändelser ..." men då får jag fel saldo på 1940 för 2018.

Ekonomiforvaltning AB

Hej igen.
Om du har gjort klart 2018 och öppnat ett nytt räkenskapsår (2019) så är det bara balanskonton som ska ha IB. 2019 ska inte ha något IB på resultatsidan. 
Foto på Alf

Alf

Jag har inte gjort klart 2018 eftersom jag har fel saldo på 1940. Problemet är dom tre resultatkontona (3011, 4220, 4330) som inte minskar saldot på 1940 trots kreditering - vad gör jag för fel?
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Att kompensera med 1940 tycker jag känns fel. Om det är ett fel så kommer det ju kvarstå även om du lyckas frisera siffrorna så det "stämmer". 
Foto på Alf

Alf

Jag håller helt med dig men hur får jag in resultatsaldona från 2017? Balanskontosaldona 1910 & 1930 stämmer men på något sätt måste jag också få in resultatsaldona från slutet av 2017.
Foto på Alf

Alf

Någon som har ett råd - jag börjar bli desperat!

Ekonomiforvaltning AB

Hej igen Alf.

Vet inte varför du skriver om resultatkonton och IB. 
Ingående balans är ALLTID bara balanskonton. Som Fredrik skriver här ovan. 

Om 2017 blir inblandat så verkar det som att ingående balans 2018 då inte stämmer. Kan det vara så?

Är resultatet omfört 2017? Utgående balansen 2017 - alltså bara i balansrapporten ska tillgångar och skulder - skillnaden vara 0 kronor. 

Mitt råd är att antingen kontakta supporten eller kontakta någon Redovisningsbyrå som kan hjälpa dig.
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Precis som nämns i tråden så ska ingående balans enbart anges på balanskonton. 

Skillnaden mellan tillgångar och skulder ska vara noll när du lägger in saldon under Inställningar - Räkenskapsår och IB (är det inte det så går det inte att spara). Blir inte saldot noll så kan det bero på, precis som Ekonomiforvaltning AB skriver, att resultatet för föregående år inte är omfört. I trådarna nedan så kan du läsa hur den processen går till och kontrollera om du har gjort detta:

Bokföra årets resultat

Bokföra föregående års resultat

/Moa
Foto på Alf

Alf

Som jag försökte förklara tidigare började jag använda eEkonomi 2018-01-01 och förde in ingående balanser på balanskontona 1910 & 1930 från en manuell bokföring per 2017-12-31.
"Problemen" är att vi vill också föra in saldon från resultatkonton/aktiviteter ( t.ex. 3011, 4000, 5000, etc.) som vi hade per 2017-12-31 för att kunna fortsätta följa upp dessa under 2018, 2019 osv och min fråga var hur gör jag detta?
Jag har kontaktat supporten och vet jag kan kontakta en Redovisningsbyrå!
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Titta under Inställningar och "räkenskapsår och IB".

Ekonomiforvaltning AB

Hej igen Alf.

IB går inte att få på resultatkonton. 

Däremot kan du skapa en verifikation år 2017 och bokföra alla resultatkonton som en verifikation och dessa blir då jämförelse 2018. 

Lycka till 
Foto på Alf

Alf

OK jag kan skapa manuella verifikationer för resultatkontona men vilka debet resp. kredit konton använder jag för 2017 (som inte finns i Visma!)?
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 3,950 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Alf,

Om du ska skapa en verifikation på 2017 måste du lägga upp det räkenskapsåret i programmet.
Detta görs under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Nytt.
Där lägger du in hela året 2017 och sen får du bokföra in den önskade verifikationen.

Normalt sett nollas ju resultatkontona vid årets resultat och det är det Moa har hänvisat till i tidigare kommentar.
Varför skulle du vilja lägga in dessa som saldon?
Tänker så att vi går rätt väg från början :)

Ha en trevlig dag!