Ingående balans från enskild firma - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej jag har kört med visma enskild firma några år och har nu bytt till eekonomi.
Jag vill föra över siffror till IB manuellt för att det strular så med automatisk överföring. När jag kollar ingångsvärderapporten från förra året som gjordes i Visma ES så är det tio värden som jag ska fylla i på IB i eekonomi. Men jag är så osäker på vilka konton dom ska till.

Jag skrev + och - efter och det är jag också lite osäker på om det är rätt på rätt plats?
Dom som gäller är:

TILLGÅNGAR
Bankonto till konto1930? +
Obetalda fakturor till kunder till konto 1510? +

SKULDER OCH EGET KAPITAL
Momskuld till konto? -
Eget kapital till konto? -

UPPGIFTER FRÅN BESKATTNINGSÅR 2017 SOM BEHÖVS VID KOMMANDE DEKLARATION
UPPGIFTER OM PERIODISERINGSFONDER M.M. BESKATTNINGSÅR 2017

Periodiseringsfond beskattningsår 2015 till konto 2135 ? -
Periodiseringsfond beskattningsår 2017 till konto 2137 ? -
Årets avdrag för egenavgifter/löneskatt till konto 2518 ? -

UPPGIFTER OM KAPITALUNDERLAG FÖR EXPANSIONSFOND FÖR BESKATTNINGSÅR 2017

Övriga tillgångar 
Skulder
Foto på lilja

lilja

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
  • lite hopplös

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej lija,

Först kan jag tipsa dig om att även kolla under Rapporter/Utskrifter i ditt Visma Enskild firma. Välj då Balansrapport och när du tar ut den så bockar du i rutan Skriv även ut kontonummer så kanske det blir lite tydligare.

Så som man ska tänka när man fyller i Ingångsvärdena i eEkonomi är att man måste precis som du skriver skriva ett minustecken framför sina skuldkonton för annars går det ej att spara.
Har du ett positivt belopp på kontot fyller du bara i det som det är.

Om vi börjar med att titta på tillgångarna:

Bankkonto blir 1930, Företagskonto/checkkonto 
Obetalda fakturor till kunder lägger du på konto 1518, ej reskontraförda kundfodringar

Skulder och eget kapital:
Momsskuld  2650, Redovisningskonto för moms och då med beloppet i minus
Eget kapital 2010, Eget kapital  beloppet i minus

Gällande konton för periodiseringsfonder så hanteras det först i din deklaration så det behöver du ej ta med i din ingående balans.
Mer om det kan du läsa om hos Skatteverket under periodiseringsfond där de just berör frågan.

Likadant gäller det med expansionsfonderna. Dessa värden fyller du först i under Skattemässiga justeringar i din deklaration.
När det kommer till egenavgifterna är detta också något som tas upp först i deklarationen.
Du kan läsa mer om alla dessa delarna i den skrivna hjälpen »Justeringar 

Vad menar du med övriga skulder och tillgångar? Har du möjlighet att specificera dig lite mer så vore det enklare att föreslå ett konto.

Kanske blir det enklare när du kollar i Visma Enskild firmas balansrapport.

Ha en bra dag!

/Cecilia
Foto på lilja

lilja

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
Det löste sig fint tillslut då jag startade om allt och importerade allt direkt in i programmet.
Tack för svaret.