Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingående balans - vid nytt år och nytt program

Jag har tidigare kört Visma Enskild firma men nu valt att gå över till eEkonomi. Har dessutom bestämt att inte importera uppgifterna från det gamla då det är mycket konstigheter som jag i min okunnighet gjort. Jag vill börja från början.
Använder mig av kontantmetoden.
Har precis lärt mig hur jag kan bokföra fakturor som skrevs i fjol men betalas i år. Men ...
  • Jag har pengar på mitt bankkonto som jag vill få in i ingående balans
  • En periodiseringsfond som avser inkomståret 2016 (deklarerad i fjol)
  • Kundfordringarna ska de också in? Med eller utan moms?
  • Leverantörsfakturan? samma sak med eller utan moms?
  • Momsskulden (som jag ju betalar detta året)
  • Den kvarvarande skatt (som jag ju betalar i jan)
När jag fyllt i dessa summor i IB får jag ett svar att det ska vara noll (0). Men var sätter jag in minussiffrorna 🙂

Som ni ser är det ett gäng frågor som jag inte har koll på.

+ kan jag redan nu skriva fakturor och fixa den ingående balansen sen? Måste ut med dem nu!
11 SVAR 11
sivlai
MEDLEM

Du kan fixa ing balans i efterhand.
Skriv in beloppet du har på bankkontot. 
Periodiseringsfond bokförs inte i enskild firma.
Kundfordringar ska in med moms (det är ju det som kunden ska betala)
Lev skulder ska in med moms, minustecken framför och samma sak med momsskuld. 
Skatt brukar ju inte heller bokföras i enskild firma, men du kanske har någon annan skatteskuld?
Förra årets resultat ska in och beroende på om det är positivt, minustecken och negativt, ej minustecken. 
Egna uttag och insättningar ska också in i enskild verksamhet och ingående balans och det första du gör är att föra över resultat och egna uttag/insättningar till eget kapital, ver nummer 1.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
klart du kan fakturera innan IB är klar! 
Kundfordringar och leverantörsskulder ska in inklusive moms. Med kontantmetoden ska alla fakturor bokföras i samband med bokslutet och det verkar det ju som du har fixat.
Banksaldot ska ju in i ingående balansen liksom övriga poster, skattekonto, momsskuld osv.
Skatten du ännu inte har betalt ska inte bokföras än. 
Mellanskillnaden som blir diffen i ingående balansen ska bokföras mot eget kapital. Ska också stämma med hur ditt bokslut ser ut för 2017.

/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Menar du att jag ska "slå ihop" de uttag resp insättningar jag gjort under 2017 till en klumpsumma?
Fd medlem
Inte tillämpbar

vi pratar ju nu om ingående balans 2018 och då bör du slå ihop till en nettopost
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, jag trodde inte att de uppgifterna behövde följa med. Tänk vad man lär sig.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringen måste ju balansera. Så nånstans måste skillnaden mellan tillgångar och skulder hamna och det är just som eget kapital
Fd medlem
Inte tillämpbar

vilket konto ska jag sätta momsskulden på?
och ska jag fylla i den skatt som jag betalt in 2017 även om en del av den ju egentligen härrör sig från 2016 - och i så fall vilket konto? Fast du Laila sa ju att man inte ska bokföras i EF.

Jag har så många frågor men vill gärna att det ska blir rätt från början.
Tack på förhand för all hjälp

Skatten i enskild verksamhet är din personliga skatt och bokförs inte. Den räknas ju ut i din privata deklaration. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK tack. Men vilket konto sätter jag momsskulden på?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Då har du konto 2650 - Redovisningskonto för moms som du kan lägga den här momsskulden på i din ingående balans.

/Annie

Hej!

Du bör ta fram en balansrapport för 2016 från enskilda firman och använder dessa siffror som IB. Om det inte är så många poster så kan du nog bara använda dig av NE-bilagan från din deklaration. Diffen som du får när du lagt in ingående balans på fordringar och skulder är eget kapital. Du behöver inte dela upp det på insättningar och uttag utan du kan lägga det på 2010 och det bör stämma mot eget kapital på NE-blanketten.

Bra konton att använda:
1518 Manuella kundfordringar, används när du byter program
1930 Bankkontosaldo
2448 Manuella leverantörsskulder (saldo läggs i kredit)
2650 Momsskuld (saldo läggs i kredit om det är en skuld)

Kan vara fler konton, det får du kolla på balansräkningen från förra programmet alternativt NE-bilagan.

Om du behöver hjälp med bokslut och deklaration i enskilda firman så kan jag gärna hjälpa dig. Kan vara bra att säkerställa att det blir korrekt. Hjälper dig också att komma igång ordentligt så att du använder programmet på rätt sätt.

Mvh

Lovisa Ljungvall
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100