Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra ingående balanser i efterhand

Hej.

Jag har 3 bokföringsår i systemet, 2016, 2017 och nu 2018.

Då min tidigare redovisningsbyrå gjort en massa fel i bokföringen har jag bytt redovisningsbyrå. Jag behöver nu lägga in ingående balanser i 2017 men jag får bara alternativet "redigera" inte "ingående balanser och redigera" alternativen som på 2016. 

Hur kan jag lägga in ingående balanser manuellt i 2017?

 

Innehållet i tråden har verifierats av Visma Spcs 240328

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Du kan inte ändra ingående balanser i efterföljande år då de är en följd av föregående års transaktioner. Det bästa är att du lägger in de justeringar av 2016 som krävs för att det ska bli rätt 1/1 2017 som en manuell verifikation per 31/12 2016. Sedan, när 2017 är rätt bokfört, kommer ingående balansen för 2018 automatiskt att vara rätt. 

Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det löser tyvärr inte mitt problem för det påverkar även 2016. 
Måste man starta om företaget och bara importera 2017 och 2018 för att kunna sätta ingående balanser 2017?
AnnicaL
CHAMPION

Ja om du startar om företaget löser det problemet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Propipe,

Precis som Annica skriver så kan du enbart ändra ingående balanser under Inställningar - Räkenskapsår och IB på det första upplagda räkenskapsåret i programmet. Om du vill ändra ingående balanser på följande år så får detta göras via manuella verifikationer. Om du gör en omstart av programmet så kommer allt som är skapat i programmet att försvinna förutom organisationsnummer och företagsnamn. Du kan läsa mer om en detta i den skrivna hjälpen som heter Omstart av företag.

Återkom om du har fler funderingar!

/Fanny