Belopp saknas på momsrapporten - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Upptäckte att vissa poster inte räknats med i momsrapporten i visma eekonomi. Försökte finna en skillnad och det enda jag kan se när jag tittar på översikten på verifikationerna är att det på de poster som uteblivit saknas "momskod 48". Har dock bokfört mot exakt samma konto, 2641, så begriper inte hur det har kunnat bli någon skillnad. Någon som kan förklara detta för mig?

Foto på Marie

Marie

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Marie

Marie

Har nu hittat lösningen på problemet. Jag kunde välja "åtgärder" "ändra momskod". Men varför har momskoden plötsligt försvunnit från konto 2641? Speciellt när koden står inskriven i inställningarna för konto 2641? Har det med någon uppdatering av visma att göra? Problemet ser ut att ha börjat i september månad. Har i vissa fall kopierat en tidigare verifikation men detta har jag gjort hela tiden utan problem, dvs så har alla momskoder följt med utan konstigheter.
(Redigerad)
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Marie!

Precis som du säger kan du gå in på verifikationerna och lägga dit momskod genom Åtgärder - Korrigera momskod

Varför själva momskoden inte är med på vissa verifikationer kan ha att göra med import SIE-fil. 

Har du läst in en SIE-fil så att dessa ligger som importerade verifikationer? I lägen där din SIE4-fil har .se som filändelse, kommer dessvärre inte momskoden att importeras från filen. Dubbelkolla gärna om detta är fallet. 

Kontrollera gärna kontoplanen under Inställningar - Kontoplan - Sök efter konto 2641 - Debiterad ingående moms, och se om om momskoden ligger kvar?

Återkom om det dyker upp fler funderingar.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Foto på Marie

Marie

Hej!
Har inte importerat någon SIE-fil. Har bara hanterat manuellt inskrivna verifiktationer, några av dem kopierade från tidigare månader. 

När jag kontrollerar inställningarna står momskod 48 angiven på konto 2641. Jag testade även att skriva in kontonumret på nytt och spara om de verifikationer momskoden tycktes ha försvunnit på men momskoden följde inte med. Det enda som fungerade var att välja "åtgärd" och sen korrigera momskod.

När jag sedan gick tillbaka i mina verifikationer för att leta efter fler fel så såg jag att det endast var under månaden september felet med momskoden hade uppstått. Det var därför jag undrade lite över om det kan ha blivit någon bugg med någon av de senaste uppdateringarna av Visma.
Foto på Hanna Hultemark

Hej igen Marie!

Det är inget jag känner igen att vi haft några problem med. 

Om du öppnar verifikationerna (förutsatt att det är manuella verifikationer, samt i en öppen bokföringsperiod) kan du ändra momskod nu? Eller kan du endast ändra om du klickar på Korrigera momskod?

Återkom gärna om det händer igen, så ska vi kika närmre på det. 

Ha en fortsatt bra dag!

/Hanna
Foto på Marie

Marie

Inte helt med på hur du menar att det skulle fungera. Om jag öppnar verifikationen (eller tittar på den i översikten) får jag trycka på "åtgärd" och sen "korrigera momskod".

Att endast fylla i kontonr på nytt tog inte fram rätt momskod. Får se vid nästa verifikation om samma problem uppstår eller om det varit något tillfälligt.
Foto på Hanna Hultemark

Hej Marie!

Sedan den senaste uppdateringen kan du numera i en öppen bokföringsperiod, gå in på din manuella verifikation under Bokföring - Verifikationer - Leta fram din verifikation och öppna den. När du väl öppnat verifikationen kan du göra dina kontobyten, ändringar av momskod samt belopp direkt i verifikationen. 

Självklart går det lika bra att välja Åtgärder - Korrigera momskod. Detta fungerar på alla verifikationer oavsett om de ligger i en låst eller olåst bokföringsperiod.

Hoppas detta klargjorde funktionen lite.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.