Inget personnummer vid registrering av ny kund - eEkonomi

  • 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
När vi registrerar nya kunder så fylls inte personnummer in längre. Detta har varit den enda funktionen som gör att vi håller oss till Visma idag. Är detta en bugg eller har ni plockat bort denna funktionen?

Alltså när jag lägger till en ny kund, söker efter namn och klickar på rätt i listan. Tidigare fylldes personnummer in av sig själv och numera är fältet tomt. Vi har provat på olika datorer och olika webbläsare.
Foto på tomi_b

tomi_b

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 vecka sedan

  • 0
  • 2
Foto på Kristoffer

Kristoffer

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb
Jag undrar detsamma! Detta var en mycket bra funktion för oss småföretagare som fakturerar med ROT-avdrag. Nu kan jag inte längre få fram personnummer på namn-sökning! Vh. Kristoffer

Foto på Sir Thomas

Sir Thomas

  • 290 poäng 250 badge 2x thumb
Undrar det samma, personnummer behövs för RUT-avdraget.
Foto på Mikael

Mikael

  • 82 poäng 75 badge 2x thumb
Jag undrar det samma, som sagt det behövs vid Rut tjänster

Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej alla,

Detta är, precis som ni märkt, ändrat mot tidigare. Enligt GDPR får vi (Visma) inte "spara" den informationen längre, utan ni som kunder måste själva ta det aktiva valet att manuellt skriva dit personnumret igen för att själva spara det.
Ni kan använda det för att söka adressuppgifter och få fram resterande uppgifter om er kund, men personnumret måste ni numera fylla i en gång till själva.

Det ändrades i eEkonomi för ett par veckor sedan :)

Ha  det gott!

/Sofia 
Foto på tomi_b

tomi_b

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb
Ytterst tråkiga nyheter som inte förtjänar en smily i ditt svar.

Upplysning.se och Ratsit.se håller denna informationen tillgänglig men det är ganska tråkigt att klicka igenom dem för att fylla i informationen. Det måste ju finnas något sätt att ni kan tillgodose oss denna information genom andra tjänster utan att mellanlagra datan och på vis kringgå att det är ni som lagrar informationen utan ni presenterar den endast. Att ni skulle ha en kopia av folkbokföringen inkl personnummer för att presentera i ert sökresultat låter som en korkad lösning och jag hoppas inte det är så ni har gjort tidigare. Vi kan göra det aktiva valet att speciellt klicka på någon knapp för att just kopiera personnumret (istället för att ni inte visar det öht).
Foto på lasse

lasse

  • 60 poäng
Jag håller med - detta är ett problem - Detta har varit den enda funktionen som gör att vi håller oss till Visma idag. kanske dax att se över sitt....