Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inget personnummer vid registrering av ny kund

När vi registrerar nya kunder så fylls inte personnummer in längre. Detta har varit den enda funktionen som gör att vi håller oss till Visma idag. Är detta en bugg eller har ni plockat bort denna funktionen?

Alltså när jag lägger till en ny kund, söker efter namn och klickar på rätt i listan. Tidigare fylldes personnummer in av sig själv och numera är fältet tomt. Vi har provat på olika datorer och olika webbläsare.

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag undrar detsamma! Detta var en mycket bra funktion för oss småföretagare som fakturerar med ROT-avdrag. Nu kan jag inte längre få fram personnummer på namn-sökning! Vh. Kristoffer

Sir Thomas
UTFORSKARE

Undrar det samma, personnummer behövs för RUT-avdraget.
Mikael54
MEDLEM

Jag undrar det samma, som sagt det behövs vid Rut tjänster

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej alla,

Detta är, precis som ni märkt, ändrat mot tidigare. Enligt GDPR får vi (Visma) inte "spara" den informationen längre, utan ni som kunder måste själva ta det aktiva valet att manuellt skriva dit personnumret igen för att själva spara det.
Ni kan använda det för att söka adressuppgifter och få fram resterande uppgifter om er kund, men personnumret måste ni numera fylla i en gång till själva.

Det ändrades i eEkonomi för ett par veckor sedan 🙂

Ha  det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ytterst tråkiga nyheter som inte förtjänar en smily i ditt svar.

Upplysning.se och Ratsit.se håller denna informationen tillgänglig men det är ganska tråkigt att klicka igenom dem för att fylla i informationen. Det måste ju finnas något sätt att ni kan tillgodose oss denna information genom andra tjänster utan att mellanlagra datan och på vis kringgå att det är ni som lagrar informationen utan ni presenterar den endast. Att ni skulle ha en kopia av folkbokföringen inkl personnummer för att presentera i ert sökresultat låter som en korkad lösning och jag hoppas inte det är så ni har gjort tidigare. Vi kan göra det aktiva valet att speciellt klicka på någon knapp för att just kopiera personnumret (istället för att ni inte visar det öht).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag håller med - detta är ett problem - Detta har varit den enda funktionen som gör att vi håller oss till Visma idag. kanske dax att se över sitt....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har inte bett om någon GDPR.. se till att få till baka tjänsten. eller kan ni bara ändra förutsättningarna hur som helst?
Nästa grej är väll att det inte kommer att kunna skriva ute eller någon annan skit.
alven72
MEDLEM

Jag stämmer in i klagokören. Det blev till att skaffa gratiskonto hos Ratsit och en omständig sökning där för att kunna kopiera personnumret. Om ni tar betalt för en tjänst får ni se till att den är användbar. Skyll inte på GDPR, för finns det en vilja så finns det tekniska lösningar!

Hej hörrni!

Vi har valt efter att GDPR trätt i kraft genomföra denna förändring gällande att personnummer inte sparas automatiskt. Tidigare så gjorde eEkonomi valet åt er att personuppgiften sparades men detta är nu ett val man som företagare får göra själv. Vi har som ni säger egentligen inget ansvar att se till att lagar och regler följs av företagen. Vi som leverantör av programvaran har ändå valt att minimera risken för våra kunder att inte följa och anpassa sig efter det. 

/My 

 

Sir Thomas
UTFORSKARE

GPDR ställer till det!

När jag matar in personnumret för att söka person.

Får jag fram alla uppgifter utom personnumret som jag redan matat in.

Måste där efter åter igen mata in RÄTT personnumret så att personen kan få RUT-avdrag.

Väldigt frustrerande!

Numera går jag via Merinfo skriver namn och adress kopierar personnummer , sedan till evisma klistrar in personnummer 2 GÅNGER. Det borde räcka med en gång!