Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inkludera stämpelskatt i anskaffningsvärdet av byggnad? - eEkonomi

Jag har köpt en fastighet med mitt AB under 2017.



Har lagt upp fastigheten i Inventarielistan som en Byggnads-del och en Mark-del.

Har sedan bokfört avskrivning på Byggnaden 2017 och nu även inför deklaration och bokslut för 2018.



När jag nu ska sammanställa bokslutet för 2018 upptäcker jag att stämpelskatten och avgiften för lagfart är bokförd på konto 1113 Lantmäterikostnader under året. Det gör att kontrollen av bokslutet klagar på att ”Noten Byggnader och mark stämmer inte med balansräkningsrad”.  Summa på Byggnader och Mark är inte samma i noten som i balansräkningen.



Anledningen verkar vara att Stämpelskatten borde lagts på byggnadens anskaffningsvärde i inventarie listan (och antagligen på konto 1110 istället för på 1113?). På så vis hade värdet på Byggnader och Mark under Noter i bokslutet summerat till samma värde som i balansrapporten. 



Det här borde även betyda att jag får felaktigt utgående värde på fastigheten i deklarationen och att jag gjort en något mindre avskrivning.



Som jag förstår det så kan jag inte ändra anskaffningsvärdet nu i efterhand eftersom jag bokfört avskrivningarna redan.



Jag vet inte riktigt hur jag borde ha gjort heller från början eftersom Köpet genomfördes i slutet av 2017 och kostnaden för fastigheten bokfördes då. Sedan kom fakturan från lantmäteriet först i februari 2018. Då är anskaffningsvärdet redan upplagt och för sent att ändra?



Hur åtgärdar jag det här enklast?



Ska anskaffningsvärdet ökas eller räcker det att flytta lantmäterikostnaden till byggnads kontot (1113 -> 1110)?
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Dessutom ska det som tillkommit fördelas i samma proportioner mellan byggnadsvärde och markvärde som skatteverkets beslut om taxering vid tidpunkten för förvärvet eftersom markvärdets andel av hela taxeringsvärdet inte utgör underlag för avskrivning utan endast byggnadsvärdets andel.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael!
Så man lägger på stämpelskatten på köpeskillingen och fördelar allt utifrån taxeringsvärdets fördelning. Det hamnade på 66% byggnad och 34% mark ungefär för min del.

Ska man behålla och använda den initiala fördelningen sedan när taxeringsvärdet förändras? Det blev nytt taxeringsvärde 2018 som ändrade fördelningen endel.

Räcker det att flytta kostnaden till konto 1110 för att det ska bli rätt? Min känsla är att om man ökar även anskaffningsvärdet så blir det ökning på två ställen och då balanserar det inte ändå.. 

/Martin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det är fördelningen vid förvärvet som gäller, framtida förändringar i taxering påverkar inte.

Om du redan idag har  en fördelning mellan  1110 och 1150 så fortsätter du fördela de nu tillkommande kostnaderna på samma sätt - om inte samlar du upp allt på 1110 och fördelar sedan.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag förstår inte vad du menar med dina sista rader;  "Räcker det med........."

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej nitman75!

Jag låter Mikael sköta den ingående bokföringen gällande stämpelskatten och allt det i den här diskussionen, men ville flika in gällande just det du skriver om ”Noten Byggnader och mark stämmer inte med balansräkningsrad”.
I vår skrivna hjälp för deklarations- och årsredovisningstillvalet finns en bra förklaring på vad de olika meddelandena betyder vid kontroll av årsredovisningen. Det är där ditt meddelande dykt upp.
Du kan läsa mer om meddelandet här:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/etax/se/ab/content/online-help/etax-se-check-of-annual-report...
Du når denna hjälp direkt inifrån Årsredovisningen genom att klicka på ?-tecknet från programmet också.

Där står "Kontrollera att summan i noten (redovisat värde) överensstämmer med raden i balansräkningen och resultaträkningen, både för kolumnen i år och föregående år."
Föreslår därför att du kontrollerar kolumnerna för både i år och företgående år.

Ha en trevlig dag!