Bokföra inkomstförsäkring

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hur bokför man en inkomstförsäkring i ett AB för en anställd? Är det en löneförmån? I så fall hur registreras det?
Foto på Toul

Toul

  • 70 poäng
  • Osäker

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,832 poäng 20k badge 2x thumb
Detta är något som i mina ögon är en privat omkostnad som inte har med företaget att göra.

Den anställde hamnar i en beroendeställning till företaget och han vet inte om denna försäkring betalas eller inte i ett läge där man kanske kommer på kant och den anställde eller företaget funderar på att avsluta samarbetet.......

OM företaget skall betala detta borde det klassas som en förmån och skall i så fall beskattas "enligt konstens alla regler"

Skall det dras som ett bruttolöneavdrag?

Personligen hade jag lagt detta i knät på den anställde......

//Davor P
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 80,742 poäng 50k badge 2x thumb
Premien bokförs i AB som en skattemässigt icke avdragsgill kostnad då utfallet av försäkringen är skattefritt för mottagaren.

Mikael
Foto på jessi81

jessi81

  • 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
Hej
Hur bokför jag om premien för en inkomstförsäkring gäller vd:n för företaget? Förmån då också?
Vilket konto lägger jag den på?
Mvh jessica
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 80,742 poäng 50k badge 2x thumb
Du kan skapa konto 7640 t ex och döpa det till Inkomstförsäkring, ej avdragsgill

Reglerna i övrigt gäller även VD

Mikael
Foto på jessi81

jessi81

  • 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
Tack för svar då vet jag.

Med vänlig hälsning Jessica