Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av maskin.

Har sökt lite på detta eminenta forum, men inte hittat något som känns helt rätt i mitt fall. 
Undran gäller bokföring av maskinköp. 

Maskinpris 240k (216k ex kontantinsats)
Moms 60k
Kontantinsats 24k

Hur lägger jag upp det när jag betalar kontantinsatsen?
Ska bara den skrivas av eller hela maskinvärdet? 

Det är ett maskinlån, ingen leasing om det spelar någon roll.  

Räntan, ska den in på något annat konto? 

3:e amorteringen skall momsen betalas tillbaka, hur gör jag då? 

Tänkte att de e bättre att fråga nu innan än att behöva sitta vid bokslutet och krabba för att få ihop det. 

Mvh

Tillägg, Enskild verksamhet och eEkonomi.
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Debet 1240  240K
debet  2641    60K
Kredit  1930    24K
Kredit  2350   276K

Räntan bokför du löpande
Debet 8410

Varje avbetalning bokför du

Debet 2350
Debet 8410
Kredit  1930

Vid 3 e amorteringen bokför du på samma sätt som ovan - momsen har du då förhoppningsvis deklarerat och fått tillbaka via skattedeklarationen.

Mikael

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tackar för det 🙂 

Jag antar att maskinen ska skrivas av? hur gör jag med detta? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avskrivning kontering;

Debet 7834  Avskrivning fordon
Kredit 1249  Ackumulerade avskrivningar fordon

Avskrivning görs antingen löpande under verksamhetsåret eller en gång per år vid bokslutet.

Avskrivningarnas storlek ( fordonets ekonomiska livslängd ) omges av en del regler och normal avskrivningstakt för det du beskrivit kan tänkas vara 5 år - antingen skriver du av 1/60 del av fordonets anskaffningsvärde (det belopp du bokfört på konto 1240 ) per månad eller så skriver du av 1/5 ( 20 %) av samma värde vid varje års slut.

Det är alltså tillåtet att skriva ner maskinen till ett lägre värde än vad den betingar på marknaden.

Ett annat sätt att hantera avskrivningar är att bara skriva av den värdeminskning maskinen genomgår under tiden den används de närmaste fem åren, och skriva den summan på samma sätt som jag beskrivit ovan - 1 gång per månad eller 1 gång per år.

Fördelen med det kan vara att ditt resultat inte åker hiss, först ner i och med avskrivningar och sedan upp igen  om och när du säljer den, kanske efter fem år.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu börjar det klarna lite iaf.  🙂

Är en grävmaskin allt handlar om, så kollade igenom kontona och antar att 1219 och 7831 funkar lika bra till avskrivningen? 

1/5 del första året är ju lätt. 2:a året är det 1/5 av det som blev kvar efter första årets avskrivning? Blir då ca 78k kvar efter 5 år.
Eller är det 1/5 av 240k varje år, så summan blir 0 efter 5 år? 

Mvh Jimmy
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Kör 1210 Debet från början så blir 1219 kanon för avskrivningen

Det är 1/5 av 240K i fem år och noll i värde efter 5 år


Mikael