Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra inköp av skrivare, skärm där jag som privatperson står på fakturan

säg att jag köper in skrivare och datorskärm vid olika tillfällen, beloppen är under 4000kr inkl moms.

Men jag köper dem och anger mitt namn vid inköpet så det står mitt namn på kvittot.

köpet ska dock in i AB där jag är anställd (eget AB).

Kan jag fortfarande dra av momsen då eller ligger det i riskzonen att skatteverket inte godkänner momsavdraget?

(vanliga utlägg såsom resor hotell etc är ju ok enligt praxis även med förenklad faktura som inte har företagets namne på)

min fråga här avser mer sådana saker som skrivare , datorskärm, skrivbord.

finns det risk att momsavdraget underkänns?

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsavdraget tappar du, du får egentligen inte dea fakturan heller eftersom den inte är ställd till bolaget men det löser du genom att själv ställa en faktura till bolaget och sätta med din mottagna faktura som en underlag

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok inte bra om det är så. 

utlägg till bolaget gör man ju ofta - men i och för sig oftast kvitton utan angiven köpare - typ bränsle, mindre inköp kontorsmaterial

Gissar att om man får ett kassakvitto med momsangivet och under 4000 kr inkl. moms (förenklad faktura) så duger det för momsavdrag.

Men som du skriver om det på kvittot står privatperson som köpare - tex när man beställer över internet - så underkänns momsavdraget troligen.



OBS ovanstående gäller inte vid resekostnader, bränsle, hotell eftersom skatteverket har praxis att anställd kan göra utlägg åt företaget utan företagets namn på kvittot i dessa fall.

Ett stort problem är just internet där många webshopar verkar sakna möjligheten att ange VAT-nummer. Inom EU så blir det ju då endera säljande landets moms (vid varor) eller MOSS-moms (vid elektroniska tjänster typ). Och enligt Skatteverket så skall man ju ändå hantera sådana inköp som inköp EU med omvänd beskattning, vilket är jättemärkligt då dom inte kommer att mötas i kontrollsystemet... Där kan jag tycka att dom tänkt väldigt fel. Och som sagt, inköp internet men med rätt köpare och VAT-nummer men en privat vara ger ju endera inget momslyft och förmån eller en försäljning med moms till köparen.... Visst är det roligt att "vanliga" människor skall göra sånt här själv.... det är ju så lätt!! Eller kanske AI kan hjälpa till, eller indier (som i LRF ́s fall som nu outsourcar sin bokföring).... spännande...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag beskriver läget vid faktura , inte kontant kvitton
Fd medlem
Inte tillämpbar

ok vid kontantkvitto blir svaret annorlunda då?

ibland står det tyvärr privatpersonens namn även på kontantkvittot - t ex Elgiganten då man anger sitt namn

Absolut viktigt att framförallt vid köp för över 4000 kr dels ha köparen namn o adress med o då även rött köpare.