Inköp av vara från USA, inte fått någon tull/moms faktura

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Besvarad
Hej!

Om man inte fått in någon faktura för moms/tull från tex FedEx/UPS/DHL för en vara inköpt utanför EU (i detta fall USA), hur bokförs det då?

Tack på förhand!
Foto på tibbe

tibbe

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 9 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hejsan! 

Du kan läsa mer om hur du ska bokföra köp utanför EU i forumtråden om "Kontonvid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU".

Hoppas det besvarar din fråga, annars får du återkomma.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna
Foto på tibbe

tibbe

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Tack för länken! Den förklarar bokföringen bra! Däremot så besvarar den inte frågan om jag aldrig fick in en moms/tull faktura?

Tack på förhand!
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,110 poäng 5k badge 2x thumb
Hej tibbe,

Har du något underlag överhuvudtaget på detta? Om du inte har fått nån faktura , vet du vilka belopp det är du ska bokföra?

Man brukar bokföra moms för import utav varor precis som vanlig ingående moms och eventuellt övriga andra kostnader bokför du på samma konto som du bokförde dina varor.

/Cecilia
Foto på tibbe

tibbe

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! 
Nej inget underlag på tull/moms, det enda jag har är kvitto på själva köpet utan något moms specifikation. 

Antar att jag endast bokför köpet som utanför EU och sedan inget mer...? 
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,110 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Så länge du inte får nåt underlag så hade jag endast gjort det.

/Cecilia