Inköp av webbhotell + domänavgift från dansk leverantör - eEkonomi

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag hittar massa olika trådar om inköp från EU, men jag blir helt förvirrad och förstår inte hur jag ska göra. Jag är helt ny på Visma eEkonomi, och på debit, kredit och momskoder.

Jag köper webbhotell + domänavgift från en dansk leverantör, som fakturerar mig utan moms. Hur sjutton ska jag bokföra det här? I vissa av trådarna står det att speciella nya konton måste skapas, med rätt momskoder, men jag lyckas inte luska ut vad som gäller i just det här fallet. 

Skulle vara mycket tacksam för en detaljerad steg för steg-beskrivning av allt jag behöver göra. Inklusive exakt hur jag ska göra för att skapa nya, korrekta konton. 

Jag bokför enligt kontaktmetoden, och vill därför inte skapa en leverantörsfaktura, utan vill bokföra genom att skapa en bankhändelse som jag sedan trycker matcha på och där fyller i allt som behövs. 

/Jenny
Foto på Jenny

Jenny

• 812 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Jenny

Jenny

Ingen moderator som vill hjälpa mig?
/Jenny
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jenny,

Vill man särredovisa avgiften så kan man använda konto 6230, Datakommunikation. Det kan vara så att kontot är inaktivt i din kontoplan, gå i sådant fall in under Inställningar-Kontoplan och bocka i rutan, Visa även inaktiva poster. Sök därefter upp kontot och tryck på det och välj Redigera, efter det bockar du i rutan Aktivt. Som standard, saknar kontot 6230 Momskod, i ditt ovanstående exempel, är det Momskod 21 (25%) som du ska välja till. OBS! Har du redan använt 6230 för att bokföra några andra händelser i ditt företag. Skapa i sådant fall ett nytt konto, detta gör du under Inställningar-Kontoplan-Nytt Konto. Döp kontot till Datakommunikation EU och använd 6231 som kontonummer, glöm inte att välja Momskod.

Sen går du till Kassa och bankhändelser, väljer Ny bankhändelse, datum, beloppet och att det gäller Pengar ut. Trycker på Matcha, väljer Övrigt uttag som bokföringshändelse och Egen kontering som kostnadstyp.

Då det saknas moms på fakturan används något som kallas, Omvänd skattskyldighet, i ditt fall blir det alltså ditt ansvar som köpare att beräkna och betala momsen i Sverige. Som ett exempel, om din domän kostar 400:-, kan en kontering se ut som följer,

1930  krediteras 400 (Företagskonto)
2614  krediteras 100 (Utgående moms tjänster utlandet)
6230  debiteras 400  (Datakommunikation)
2645  debiteras 100  (Ingående moms tjänster utlandet)

Som du ser i exemplet tar momsen ut varandra, detta för att Omvänd skattskyldighet gäller för din faktura. Efter det är din betalning bokförd i programmet.

Hoppas detta besvarar din fråga.

/Victor
Foto på Filip

Filip

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Hej, jag har precis som Jenny läst en mängd trådar om det här ämnet men har fortfarande svårt med momskoderna. Kan någon hjälpa mig att beskriva vilka momskoder som är kopplade till 2614 och 2645 i exemplet ovan? Min förståelse nu är:

• 1930  krediteras 400 (Företagskonto) (Ingen momskod)
  • 2614  krediteras 100 (Utgående moms tjänster utlandet) (Momskod ?)
  • 6230  debiteras 400  (Datakommunikation) (Momskod 21 (25%))
  • 2645  debiteras 100  (Ingående moms tjänster utlandet) (Momskod ?)

Tack på förhand för hjälp inom det här komplicerade området.

/Filip
(Redigerad)
Foto på HAQ

HAQ

• 886 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,

Tråden har några år på nacken men istället för att starta en ny om exakt samma ärende så testar jag här först.

Jag har också genom One.com som är ett danskt företag. Jag har en .com adress och mitt VAT är inskickat till dom.

Om jag går till Kontoplan -Redigera kontonr 6230 och sen väljer momskod så ska jag alltså välja "21 - Inköp av tjänster från annat EG-land 25%"?  Sen aktivera det.

Sen matchar jag summan 355kr som är min faktura.

Konto 1930 Kredit 355kr
Konto 2614 syns enbart om jag bockar i "visa alla aktiva poster" så jag antar att man ska göra detta? Sedan 88,75kr under kredit.
Konto 6230 (momskod 21) debet 355kr
Konto 2645 debet 88,75kr

Då är det 0 kr differens med summa debet 532,50 samt summa kredit 532,50.

Är följande korrekt? 
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,458 poäng 20k badge 2x thumb
Ja, det ser rätt ut. OM nu One.com är ett danskt företag...
Foto på HAQ

HAQ

Tack så mycket! Hur kommer det sig att det räknas som tjänst och inte varor? Beror detta på att varan inte levereras i fysisk form?

Samt kan man använda samma lösning när man köpt en programvara (Adobe Photoshop) från Irland? VAT-nummret är även i detta exempel åberopat.
(Redigerad)
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

På skatteverket står det såhär: "När produkter som exempelvis information, program, spel, bilder, filmer eller musik levereras på elektronisk väg (online) sker inte någon leverans av ett materiellt ting. Det är därför inte en leverans av en vara. Leveranser som sker online är alltså alltid en leverans av en tjänst". Du kan läsa mer här

Ja du använder samma lösning om det gäller inköp av programvara från Irland. 

/Moa
Foto på HAQ

HAQ

Hej igen,

Jag bokförde som exemplet men får nu vid momsredovisningen en varning för avvikande belopp.

Då har programmet gjort följande som på bilden. Ska jag gå in och ta bort de extra raderna som programmet gjort?

Sen om man ska göra det så rekommenderar programmet att man inte gör det:

(Redigerad)
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

som jag ser det så har du bokfört den fiktiva momsen 2 ggr. Varningsrutan kommer väl upp för att du bokför konto 1930 manuellt - detta konto bör ju bokföras via Kassa och bankhändelse
Foto på HAQ

HAQ

Tack för snabbt svar!
Hur gör jag denna korrigering i eekonomi? Markerar man de rader som man vill ska vara kvar eller de man vill ska ta ut varandra? 

Skulle uppskatta hjälp steg för steg så detta inte blir fel, och jag hittar ingen tidigare tråd eller video om detta.

Edit:
Eller ska man helt enkelt markera allt och sen bokföra så de tar ut varandra - och sedan göra en ny?
(Redigerad)
Foto på Alexander Karlsson

Alexander Karlsson, Employee

• 848 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Precis som du tillägger på slutet tycker jag det är en bra idé att du gör en korrigeringsverifikation på hela den felaktiga verifikationen och sedan skapa en ny.
/Alexander
Foto på HAQ

HAQ

Hur gör man det steg för steg? 
  1. Kassa och Bankhändelser 
  2. "Bankhändelsen avser :Ver.nr A60 Övrigt uttag A60"
  3. Trycker på Vertifikationen A60
  4. Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation
  5. Markera/klicka i samtliga rader och sedan trycka bokför
Då spegelvänds allt, eller hur? 

Kommer programmet fortfarande att varna för detta? 
Ifall perioden för bokföringen är låst - kan man fortfarande lägga till en ny händelse?
(Redigerad)
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,038 poäng 5k badge 2x thumb
Hej, 
Stegen ovan är korrekta, när du är inne på en Ny korrigeringsverifikation så bockar du i kontona som du vill korrigera, de kommer då att vändas med hela beloppet längre ner på sidan. Du får där även välja vilket datum som korrigeringsverifikationen ska vara på. Om perioden som du vill bokföra korrigeringen på skulle vara låst så kommer programmet varna om det och be dig att låsa upp perioden för att få in korrigeringen på datumet som du angett. Du kommer även få en varning om det är ett konto i verifikationen som du vänder som programmet hellre vill att du ska bokföra via Kassa- och bankhändelser, som t.ex. 1930. 

Du kan läsa mer på sidan Skapa en korrigeringsverifikation 
//Theodor
Foto på HAQ

HAQ

Hej,

Tack Theodor för svar! Ska datumet som jag själv väljer vara samma datum som inköpet/bokföringen av den första? Eller ska det vara datumet som korrigeringen görs (Dvs. ex dagens datum)?

Edit: Ursäkta om jag går överdrivet in på detaljer, men jag tänker att det är lika bra att få det så tydligt som möjligt så att jag och andra kan följa alla steg och lära sig :)
(Redigerad)
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Om du vill att hela händelsen spegelvänds i din bokföring så rekommenderar jag dig till att välja samma datum som själva inköpet/bokföringen utfördes på i första hand. 

/Fanny
Foto på HAQ

HAQ

När jag följer stegen ovan så varnar programmet fortfarande och säger:

"Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto.
Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser. 

Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt?"
Foto på HAQ

HAQ

Kan någon moderator guida in mig på rätt spår? Eftersom programmet varnar fortfarande även om jag går in via Kassa- och Bankhändelser.
(Redigerad)
Foto på Jenny

Jenny

Det besvarar min fråga på ett superbra sätt! Det var precis en sådan här detaljerad beskrivning jag behövde – tack så mycket, Victor! =)
/Jenny
Foto på Marie

Marie

• 60 poäng
Hej Victor, Vilket momskod ska jag använda om jag köper webhotellet från Svensk leverantör?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

ingen momskod
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Filip,

Ska göra ett försök att rätta ut frågetecknen gällande momskoder:)

Konto 1930 har ingen momskod
Konto 2614 har momskod 30 (25%)
Konto 6230 har ingen momskod
Konto 2645 har momskod 48 (0%)

Konto 2614 och 2645 används vid omvänd skattskyldighet när man gjort inköp från utlandet.
Om det är ett inköp från utlandet du gjort får du ändra momskoden på konto 6230 till 21 (25%) för att din momsrapport ska bli rätt.

Momskoden kan du ändra direkt på verifikationen genom att markera den - välja Åtgärder - Korrigera momskod.

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen:)

Ha en fin dag
/Susan
Foto på HAQ

HAQ

Hej igen,

Kan man använda samma lösning när man köpt en programvara (Adobe Photoshop) från Irland? VAT-nummret är även i detta exempel åberopat.
Foto på Filip

Filip

Stort tack Susan, det var ett perfekt svar för mig! Då har jag jag tyvärr gjort fel med mina köp inom EU eftersom jag tidigare månader har gjort på följande sätt:

Kredit Konto 1930  (ingen momskod)
Kredit Konto 2614 (momskod 21 (25%))
Debet Konto 6230 (ingen momskod)
Debet Konto 2645 (momskod 21 (25%))

Hur ska jag korrigera dessa verifikationer för att rätta det till din modell (enligt nedan):

Konto 1930 har ingen momskod
Konto 2614 har momskod 30 (25%)
Konto 6230 har ingen momskod
Konto 2645 har momskod 48 (0%)

Ska jag skapa korrigeringsverifikationer för varje felaktig verifikation eller räcker det att jag ändrar momskoderna inom verifikationerna (utan att skapa en korrigeringsverifikation)? Om jag förstår programmet rätt så verkar det som att jag fritt kan ändra momskoderna i varje verifikation bakåt tills åtminstone årsskiftet utan att skapa korrigerande verifikationer.

Tack för hjälpen!
Filip
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

ändra momskod på konto 6230 på dom verifikationer som detta gäller

Men är det inköp av domäner som du säljer vidare så skulle ett 4xxx konto passa bättre

Foto på Filip

Filip

Vore uppskattat om en moderator eller ett bokföringsgeni kunde titta på detta.

Tack!
Filip
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Filip!
Så länge du inte ändrar några bokföringskonton så behöver du inte korrigera hela verifikationen utan då räcker det bra att du ändrar momskoderna. 
Om du redan har skapat momsredovisningen måste du dock ångra denna och bokföra om den på nytt för att programmet ska ta hänsyn till ändringarna. 

Pacsac har bra koll på bokföring :) Men vill du ha mer kött på benen angående bokföringskonton vid köp av domän så läs mer här. Där rekommenderar Pär konto 6230, (Datakommunikation) om du inte använder det i ditt arbete mot kund och vidarefakturerar kostnaden, då brukar ett 4-konto användas. 

Hoppas detta hjälper dig lite till :)

/Sanna
Foto på TiscEk

TiscEk

• 670 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Jag har bokfört exakt på detta vis, men programmet säger att det är ett avvikande fel i momsredovisningen. Varför?

Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej TiscEk,

Att det är fel i momsredovisningen beror på att du använt ett felaktigt konto för inköpet.
Byt ut konto 6230 mot 4056 om det gäller varor och konto 4535 om det gäller tjänster inom EU och skapa sedan om momsdeklarationen så ska det bli rätt.

Mer info om hur du bokför inköp från utlandet hittar du i tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

alternativt; sätt momskod 20 på konto 6230 på den visade verifikationen
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

• 3,904 poäng 3k badge 2x thumb
Hej HAQ, 

Som Theodor har skrivit ovan så kommer du få en varning om att det är ett konto som programmet avråder dig att bokföra manuellt på och att istället bokföra det under Kassa- och Bankhändelser. Meddelandet du fick upp "Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto" är enbart en varning som du kan gå förbi genom att trycka på JA.

Menar du att du även får detta meddelande när du går via Kassa- och Bankhändelser - Ny bankhändelse?

Ha en fin dag!

/Fanny