Inköp från EU betalad moms vid köp

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Sitter just nu in i det sista med momsdeklarationen. Jag har två frågor som det skulle vara väldigt skönt att få svar på :) 

Fråga 1:
Jag har i december gjort ett inköp från Tyskland (vara) men betalde produkten med moms, det var inte möjligt att uppge något vat-nummer. Därav har jag ingen omvänd skatteskyldighet. Har jag rätt att göra avdrag för momsen isåfall? Har läst olika runt om på internet. Eller ska jag byta ut konto 2641 till något annat?

Just nu ser det ut såhär, men känner på mig att det är fel:

Fråga 2:
Tidigare under året har jag också gjort inköp från Tyskland fast med privata pengar och då har jag bokfört det såhär:

Hur momsen ska bokföras i de två olika fallen är egentligen min stora fråga.

Tack på förhand!

Foto på jlmar

jlmar

• 150 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 4 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vad jag kan läsa mig till så har du inte rätt att göra avdrag för momsen. Du skulle, precis som du nämner, uppgett ditt VAT-nummer för att få en faktura utan moms. Det skulle sedan hanterats i bokföringen enligt denna tråd. 

Jag tänker att du istället bör bokföra hela beloppet på kostnadskontot istället. För att vara helt säker kan du ju slå en pling till Skatteverket för att få det bekräftat att du inte har någon rätt att dra av momsen.

Vad det gäller konteringen med privata pengar så är det korrekt att detta ska bokföras på 2018, du kan läsa mer om detta här.

Ha det fint! :)

Moa
Foto på jlmar

jlmar

Tack för hjälpen! Du hade alldeles rätt! Allting med momsen löste sig.
Nu måste jag "ta bort" dessa verifikationerna helt enkelt om jag ska bokföra på kostnadskontot istället? 

För att lösa fråga 2:

Jag skapar en korrigeringsverifikation och gör om allt. Känns som att det här blir helt fel med för stora summor?  Då ser det ut såhär:

Kan inte ändra konto då allting är låst som ni ser. Kan jag bara vända på siffrorna som jag har gjort här eller måste jag skapa en separat motverifikation och sedan göra en ny som är rätt?

Hoppas kunna få hjälp med detta, allt är en soppa både i bokföringen och mitt huvud just nu :/. Tack återigen 

Foto på jlmar

jlmar

löste det tack