Inköp IT-tjänst utanför EU - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Har ett aktiebolag, redovisar enligt kontantmetoden. Jag har köpt en IT-tjänst från USA (verktyg för att designa hemsidor) för 89USD och betalade direkt med mitt företagskort. Försökt läsa på hur detta skall redovisas och önskar höra om jag förstått det rätt.

Fått kvitto för transaktionen på min e-post, utan moms (eftersom jag angav mitt VAT-nummer vid beställningen). Någon dag efter inköp som förväntat vid bankavstämning noterar programmet 778,67 kronor som inte är matchade. Väjer matcha - Inköp mot kvitto - egen kontering. Fyller i enligt nedan. Har jag använt rätt konton? Skall rutan "avdragsgillt" verkligen vara tom?

Tacksam för all hjälp då jag är extremt grön på detta med bokföring.
Foto på Bojan

Bojan

• 518 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Mats

Mats

• 1,210 poäng 1k badge 2x thumb
Jag tycker det ser bra ut. Du redovisar din varukostnad motsvarande 89 USD och beräknar sedan moms enligt huvudregeln för beskattningsbara personer - vilket blir ett nollsummespel i din redovisning. Rutan avdragsgillt används sannolikt för tillfällen när du redovisar exempelvis kvitton gällande representation - inte aktuellt i det här fallet.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Konto 2614 heter normalt "beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet". Eftersom ditt konto är döpt till "utg moms omv skattskyldighet", som är något annat, skulle jag kolla hur detta konto är kodat (vilken momskod det har).

Utan att förstå mig på it så bra (men desto bättre på redovisning) undrar jag om det inte är en programvara du köpt. Tänker att ett verktyg för att göra hemsida är ett program av något slag?

//Tina

Foto på Bojan

Bojan

• 518 poäng 500 badge 2x thumb
Tackar för svaret, Tina. Kontot hette så från början i Visma eEkonomi, inte jag som har ändrat namnet. Den är kopplad till momskod 30 (25%) - så det borde väl hamna i rätt ruta i slutändan ändå? Eller är jag ute och cyklar?

Det jag köpt är ett verktyg (elegantthemes.com) som ger en blogg ett visst utseende. Man kan helt enkelt logga in och välja hur hemsidan skall se ut utifrån vissa teman. För att kunna välja bland deras teman betalar man således 89USD/år. Menar du att detta snarare borde bokföras som vara? 

Mycket tacksam för hjälpen!

Bojan
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej Bojan,

Om det är momskod 30 borde det bli rätt.

Det kan nog vara en tolkningsfråga om det är en programvara eller en tjänst. Eftersom det inte är ett stort belopp tycker jag du kan låta det vara.

//Tina

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.