Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inkråmsinköp, sammanslagning av företag.

Hej

Har en liten fråga ang inkråmsköp. Vi är två hantverkare som slagit samman våra verksamheter. Ett HB som drivit verksamheten under flertalet år och en EF som endast funnits en kortare tid. Nu har vi bildat ett AB tillsammans och köper då de båda verksamheterna i sin helhet.
Skulden till HB kommer finnas under en tid och måste räknas som en långfristig skuld, däremot gentemot EF är skulden mycket liten och kan regleras direkt.
Hur gör jag detta på rätt sätt?
Hade en ide om att man kunde skriva in skulden till HB i IB under 289.. och ställa gentemot 1930 vid utbetalning? Och samtidigt lägga in allt i lager mm som vi köpt av HB? (vi är på vårt första räkenskapsår med AB)
Kan jag göra likadant med EF lilla skuld? Jag gjorde den som en faktura men då påverkar den resultatet vilket jag förstått att den inte ska göra??

Tacksam för hjälp!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inga köp ska in i ab:s ingående balans.
IB är noll i ett ab bildandeåret och bolagets första transaktion är nyemissionen av aktier
Debet 1930
Kredit 2081
därefter kan du registrera de köp bolaget gör från HB och EF

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael
Ok
Det är gjort.
Om vi säger att skulden till HB är 100 000 fördelat på inventarier och olika lager. Jag skulle vilja ha skulden som helhet under konto 289.. som sedan kan "ticka" ner vartefter skulden betalas. Vad ska jag ha för motkonto till 289.. då?
289... 100 000 K
1410 50 000 D
1220 50 000 D
.............eller tänker jag galet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra tänkt!

Det blir rätt nu

Mikael