Inlämning av arbetsgivardeklaration januari 2019 - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Kräver inget svar
När det gäller inlämningen av arbetsgivardeklarationen som baseras på lönerna för december månad som ska vara inlämnad den 17 januari, så är det även denna gång den "gamla" versionen som ska lämnas in på samma sätt som den har gjorts tidigare. 
Länken till inlämningen på Skatteverket finner ni längst ner på sidan för Arbetsgivardeklarationen i eEkonomi.



Det är först lönerna som betalats ut under januari månad, redovisas senast den 12 februari, som ska lämnas in via den "nya" tjänsten Arbetsgivardeklaration på individnivå.
Foto på Andreas Palmay

Andreas Palmay, Information Coordinator

  • 2,508 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Kjell Granberg

Kjell Granberg

  • 816 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Så vitt jag kan först så har eEkonomi ännu inte stöd för tjänsten Arbetsgivardeklaration på individnivå. Jag försökte skapa Arbetsgivardeklaration för januari lön idag men det skapas en fil enligt gamla modellen utan individuella uppgifter.
Vänligen
Kjell Granberg
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 9,424 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Kjell,

eEkonomi har stöd för arbetsgivardeklarationen på individnivå  men som det ser ut i eEkonomi idag så behöver alla som har räkenskapsår 2018 upplagt skapa en arbetsgivardeklaration för December 2018 för att kunna skapa den första i 2019.

Detta gäller även om:

  • Du inte har några lönebesked för perioden.
  • Om du haft eEkonomi länge men börjar använda Lönemodulen först för 2019.
  • Om du köper eEkonomi år 2019 och importerar tidigare år.
Detta är för att programmet är programmerat så att du måste ha skapat den sista arbetsgivardeklarationen för 2018 för att arbetsgivardeklarationen i Januari sedan ska bli efter de nya reglerna med Individnivå. 

Försöker du skapa arbetsgivardeklarationen för 2019 innan du gjort den för December 2018 kommer det i programmet se ut som att man skapar i formatet för den gamla arbetsgivardeklarationen och du kan inte heller bokföra den utan får ett fel uppstod.

Bra att tänka på är att arbetsgivardeklarationer som inte innehåller några saldon/lönebesked får inget verifikationsnummer när man bokför dem och dem blir i formatet av en gammal arbetsgivardeklaration och vi ser att kunder har försökt ladda upp dessa på SKV och får fel.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Kjell Granberg

Kjell Granberg

  • 816 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Jag provade och gjorde en ny arbetsgivardeklaration för Januari idag och ser den ut att vara riktig så tydligen så har ni rättat programmet efter den 10 januari.
Vänligen
Kjell Granberg
(Redigerad)
Foto på sln

sln

  • 140 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Jag har skapat ett lönebesked med en mycket låg lön (100 kr) eftersom jag inte haft några inkomster i januari men vill kunna generera arbetsgivardeklarationsfilen till Skatteverket ändå. Den arbetsgivardeklaration jag genererar får inget verifikationsnummer, och filen går mycket riktigt inte heller att ladda upp till Skatteverket. Hur får jag arbetsgivardeklarationen att "innehålla" mitt lönebesked? Finns det någon minimilön jag måste betala ut? Jag har en bokförd arbetsgivardeklaration för december.
Foto på Johan Svensk

Johan Svensk, Moderator

  • 456 poäng 250 badge 2x thumb
Hej sln,

för att du ska få med uppgifter till AGI behöver du betala ut minst 1001 kronor. I bakgrunden ligger sk 1 000-kronorsregel för arbetsgivaravgiften, att det inte blir någon arbetsgivaravgift om personen väntas tjäna under 1 000 kr under året. Går du på tabellskatt blir det heller ingen skatt under 1 500 kr.

Det är även därför du inte får något verifikationsnummer, det finns ingenting att redovisa och då bokförs inget. :)

/Johan
Foto på STUDSA

STUDSA

  • 1,368 poäng 1k badge 2x thumb
Jag försökte ladda upp xml-filen med arbetsgivardeklarationen från lönedelen i Visma eEkonomi men fick felet hos Skatteverket att det inte är en xml-fil. Filen innehåller deklaration för två anställda där den ena har lön och förmåner på ca 30 000 kroch den andra har bara förmåner på ca 3 700 kr. Något förslag på hur jag löser detta och kan gå vidare?
Foto på Lena Bjork

Lena Bjork

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Jag fick samma felmeddelande!
Foto på STUDSA

STUDSA

  • 1,368 poäng 1k badge 2x thumb
Fick svar från Chatten att först kontrollera om arbetsgivardeklarationen fått ett verifikationsnummer eller ej. Hade den inte fått det så skulle man ångra arbetsgivardeklaration och sedan skapa den på nytt och generera en ny fil. Då funkar det.
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,576 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag har gjort en ny tråd gällande att det inte skapas upp någon verifikation för arbetsgivardeklarationen. Gå in och läs/följ "Ingen verifikation skapas för arbetsgivardeklartionen - eEkonomi".

/Jenny
Foto på Vlad

Vlad

  • 144 poäng 100 badge 2x thumb
Varför ska man behöva krångla och skapa en arbetsgivardeklaration för december 2018, bara för att det ska kunna funka fr.o.m. januari 2019? Det vore lite mer användarvänligt om ni fixade eEkonomi så att det av sig självt funkar som det ska på det nya året.
Foto på Vlad

Vlad

  • 144 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

Jag har också problem med arbetsgivardeklarationen för januari 2019.

Jag har inte gjort någon arbetsgivardeklaration under 2018 i Visma eEkonomi, utan har bara gjort lönekörningar, och resten har jag bokfört manuellt. Och så har jag skapat och lämnat in kontrolluppgift för hela 2018.

Från och med januari 2019 vill jag dock använda funktionerna i programmet. Men när jag försöker skapa en arbetsgivardeklaration för januari 2019 så får jag meddelandet "Ett fel uppstod som blivit registrerat. Stäng programmet och försök igen. Om du behöver hjälp för att komma vidare, kontakta vår support och ange tidpunkt för händelsen och en kort beskrivning av problemet."

Jag läste ett av de tidigare tipsen här i forumet, och gjorde en arbetsgivardeklaration för december 2018, i hopp om att det skulle hjälpa. Jag ångrade och vände den, och försökte igen med januari 2019, men jag fick samma fel.

Hur kommer jag vidare? Jag vill helst bokföra arbetsgivardeklarationen på den 2019-01-31, så att jag får in det i min rutin vid månadsslut. 

Mvh, Vlad


Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

  • 4,964 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Vlad,


Precis som Cecilia skriver ovan så behöver alla som har ett räkenskapsår på 2018 skapa arbetsgivardeklarationen för december 2018 för att sedan kunna bokföra AGI för januari 2019 i rätt format. Du skrev att du skapade arbetsgivardeklarationen för december 2018 och sedan ångrade den. Arbetsgivardeklarationen för december 2018 behöver vara bokförd med status normal för att du ska kunna skapa upp AGI för januari 2019, det funkar inte om du ångrar den så att den står med status ångrad.


Kolla gärna över så att den inte är ångrad, i så fall får du skapa den på nytt och låta den vara bokförd. Kolla gärna över detta och försök i så fall skapa om december 2018 på nytt, skapa sedan lönebesked i januari 2019 om inte det är gjort och se sedan om det funkar att skapa AGI för januari 2019. 


/Theodor