Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Khedron Wilk
CHAMPION

Inloggning VismaOnline trasig (eller snarare buggig)

När man försöker logga in till bland annat eEkonomi så stöter jag på, inte helt regelbundet men återkommande, bland annat följande fel: 

  • Inloggningen stannar på sidan connect.visma.com med felmeddelandet: "Status code page, status code: 400". Trycker jag på refresh i det lägget kommer jag normalt in (blir inloggad). 
  • Försöker logga in i en ny webbläsare men får efter att angivit lösenord och kod (2-faktor-inloggning) får besked att jag inte behörighet att använda den angivna tjänsten (minns inte exakt ordalydelse). Försöker jag igen kommer jag in och får använda tjänsten (eEkonomi i sett fallet).
  • Anger i adressraden "eaccounting.vismaonline.com" men kommer efter inloggning till någon form av samlinsgsisda (Visa Home?) där jag har att välja mellan VismaOnline och Visma.Net mm. Väl på VismaOnline kan jag välja eEkonomi. Många steg/klick fast jag från början angett var jag skall.
  • Har för mig att liknande beteende där jag först hamnar på VismaOnline fast jag angett direkt adress/tjänst också händer emellanåt.

För mig som användare känns det som Visma fortfarande inte fått (aldrig haft?) ordning på sin inloggningstjänst och/eller VismaOnline. Och argumentet att man skall rensa sin webläsarcache är för mig som användare inte riktigt godtagbart när det gäller typen av fel ovan, det är inte ny/ändrad funktionalitet inne i programmen vi pratar om här. Det är steget innan som inte är (inte upplevs som) stabilt.

Som jämförelse kan jag bara påpeka att jag aldrig upplevt liknande problem med till exempel Microsoft Office 365 och Microsoft Azure, trots att den underliggande inloggningsteckniken, såvitt jag förstår, är likadan (OAuth2).

Har full förståelse för att det är svårt at felsöka detta då det är intermittenta fel. Se det mer som en tydlig fingervisning om att er nuvarande lösning/programmering/arkitektur inte är tillräckligt bra och ger användarna problem/irritationsmoment.

(Tanke: En del av dess problem kanske är kopplat till den externa statussidan?)

Sammantaget så drar det ner intrycket av Vismas tjänster och appar redan innan jag ens har börjat använda dem. Som användare så snubblar jag så att säga redan i tröskeln därför att ibland är det en tröskel, ibland inte. Ibland är det en låg tröskel, ibland är det en hög tröskel. Ibland är det två trösklar. Ibland är smäller någon igen dörren i ansiktet på mig. och jag måste knacka på igen.


PS. Borde ni inte ha en forumkategori för enbart Visma Online? DS


Tillägg i efterhand: Hittade kategorin "Inloggning till Mina tjänster"?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för ett välskrivet inlägg. Det finns precis som du skriver problem i denna process. För denna del använder vi oss av en tredjepartsbibliotek för OpenID som tyvärr innehåller en del buggar. Vi arbetar på att byta ut detta, vilket vi måste göra stegvis då det finns en hel del beroenden från våra Windows-produkter och mobilappar. Bytet i sig är således ganska komplicerat och kommer tyvärr att ta en del tid eftersom vi måste dessutom behöver hantera bakåtkompatibilitet.

Visma Home är precis som du skriver en samlingssida för tjänster från flera olika Visma-bolag. Vissa kunder som använder tjänster från flera olika Visma-bolag kan använda denna. I vissa fall används denna sidan som fallback.

Beträffande våran statussida så ska den inte ha någon påverkan på inloggning.

/Fredrik 

Tack själv för informativt och snabbt svar!

Då vet vi kunder vad som händer, varför det händer och att det arbetas på det. Förstår att det kan ta tid att komma till rätta med och det kan jag personligen leva med. 

Kan också meddela att man kan vara inloggad hela veckoslutet utan att bli utloggad som man blir under arbetsveckan.

”It’s a feature, not a bug!” 🙂