Innestående pengar skattekonto

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre. Communitymoderatorn angav följande anledning för att arkivera: .

Hej! Min fråga jag ställde igår försvann från forumet, ska försöka ställa den igen. Sista momsen jag skulle betala till Skatteverket drogs från mit skattekonto (enskild firma - privat skattekonto) då jag hade innestående pengar där. Jag kollar alltid den youtube-videon om hur man gör momsredovisning och jag gör momsdeklaration enligt den. Men nu vet jag inte hur jag ska göra det sista steget - då man visar att man betalat. För pengarna har inte gått ifrån mitt företagskonto utan skattekontot. Idéer?
Foto på mira

mira

• 758 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Bha

Bha

• 270 poäng 250 badge 2x thumb
Hej, då du hade innestående medel på skattekontot har det betalats in pengar tidigare. I bokföringen kan du ange skattekontot 1630 (därifrån momsbeloppet har dragits) mot momsredovisningskontot 
2650.
Foto på mira

mira

Hej! Nu har jag kollat alla verifikationer och jag har tydligen gjort nånting fel. Jag har aldrig använt konto 1630, utan bara 2012 (gör precis som de säger i den där videon https://www.youtube.com/watch?v=C46_Hxgx4mA) . När jag tittar på balansräkningen är 2650 nollställt. Borde jag inte göra någonting just med konto 2012 för att få den i balans? 
Foto på Bha

Bha

Ja, man kan använda 2012 istället för 1630 för skattekontot. Boka mot kto 2012 om du har det för skattekontot. 
Foto på mira

mira

Toppen, tack!  Och vilket konto ska 2012 bokas mot? Ursäkta för dumma frågor, jag är helt vilse när det gäller just moms. För jag brukar använda 1930 när jag betalar moms till SKV, men nu har inte pengarna lämnat mitt företagskonto. (Det var för mycket preliminärskatt jag betalade förut som gjorde att jag har + på skattekonto och pengarna drogs av detta konto istället automatiskt av SKV. )
Foto på Bha

Bha

När du betalade in för preliminärskatt tidigare, är den händelsen bokförd ? Stämmer saldot på ditt skattekonto mot saldot på kto 2012 i bokföringen ? 
Foto på mira

mira

Betalade prel.skatt 3x5230 (juni,juli, aug), kom på att det var alldeles för mycket och gjorde en ny preliminär deklaration. SKV kom med en ny summa - prel.skatt för hela detta år bara 3408kr, så de satte 12282 på mitt skattekonto (3x5230 - 3408) och sen betalade dem 9414 till mitt priavata konto (prel.skatt +83kr jag haft där för maj moms som de inte betalade förut för det var under 100kr) och de lät 2868 stå där , drog summan från kontot den 12/9. Nu står det 0 på mitt skattekonto. 
Saldot på 2012 är 12905 - jag har inte gjort nånting med de 3 inbetalningar än, inte heller med 83kr, men tänkte bokföra det som egen uttag efter jag fixar den här 2868 problemet. 
:( 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 69,786 poäng 50k badge 2x thumb
Kreditera 2012 med 12282
Kreditera 1650 med 83 kr om du bokfört momsfordran så den i bokföringen står på 1650 debet
Debitera 1930 med de utbetalda 9414
Det står något på raden där -2868 är noterat - vad står det för text där?

Mikael
Foto på Laila

Laila

• 12,774 poäng 10k badge 2x thumb
Om du har enskild firma kan du boka den som egen insättning mot 2018.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 70,086 poäng 50k badge 2x thumb
Du behöver inte göra steget att betala in till ditt skattekonto eftersom det redan fanns belopp - enligt vad du själv skriver - på skattekontot att kvitta mot ditt redovisade momsbelopp.
Du kan göra en inbetalning om du vill, men då uppstår bara ett nytt positivt saldo på kontot

en sådan inbetalning konterar du bara 

Debet 1630 (ev 2012) 
Kredit  1930

Mikael
Foto på mira

mira

Tack alla! Ni är bäst! :) 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.