Inskannade trängselskattefakturor tolkas fel

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 11 månader sedan
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag skannar in alla fakturor och laddar upp pdf-filer till eEkonomi. När det kommer trängselskattefakturor (och bara dessa) tolkar programmet det som att det är 9,11 i moms på fakturan vilket det ju inte är. Alltid! Har den sista veckan skannat ca 60 sådana fakturor och alltid fått 9,11 i moms. 

Bortsett från att allt uppladdat tolkas som kvitton och man måste ändra till Leverantörsfaktura och att alla leverantörsuppgifter då försvinner är just denna "Trängselskattemoms" ett mysterium.

Är det någon annan som råkat ut för samma sak? 
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Annica,

Det låter inte bra!
Du får gärna förklara lite mer ingående hur du har gått till väga för att scanna in fakturorna, hur de är uppställda (belopp, moms osv) och om de kommer från samma leverantör allihop.
Även, det beloppet på 9,11 - finns detta med någon annanstans på fakturorna?
Du skriver att du scannar och laddar upp pdf:erna - har du en egen "fysisk" scanner då och där filerna lägger sig på skrivbordet och sedan "ladda upp fil" inifrån eEkonomi?
Eller har du använt Visma Scanner-appen för fota att skicka in direkt i eEkonomi eller för att maila till vismadoc-adressen som står i varje specific app under Inställningar eller har du använt vår scanningstjänst via scanningscentralen (som e-faktura)?

Återkoppla gärna med mer information så kikar vi vidare på det.

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Sofia, 
Trängselskattefakturor kommer alltid från samma leverantör, Transportstyrelsen. De ser alltid likadana ut.
Jag har skannat in på extern skanner, sparat på datorn och laddat upp till eEkonomi därifrån. Beloppet 9,11 finns ingenstans på fakturan, inte heller i nån annan uppgift än belopp.

Däremot har jag inte fått upp något momsbelopp när fakturorna varit fotade i Visma Scanner och därifrån uppladdade till eEkonomi.  

Konstigt är det. 

/Annica
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,944 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Annica,

Jag har tagit kontakt med dig via mail för att kunna felsöka vidare i ärendet.

/Theodor
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,286 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Theodor, 
jag har sett det. På senare tid har detta fel inte upprepats för mig så det är nog ingen idé att lägga tid på att försöka återskapa det hos er, men jag tar och skickar en av de fakturor som detta hände med ändå. Det lustiga var ju att varenda en som det skapades moms på fick momsbeloppet 9,11 oavsett fakturabelopp. 

En faktura kommer! 

/Annica

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.