Inskanningstjänsten tolkar inte förfallodatum - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har nyligen börjat använda inskanningstjänsten där bilagor skickade till [org-nummer]@autoinvoice.se tolkas till "Utkast" i eEkonomi. Ett problem jag råkat ut för är att förfallodatum inte tas från fakturan, den baseras på vad vad angett som betalningsvillkor på leverantören och det har hittills kostat mig flera hundra kronor i förseningsavgifter från Klarna.

Jag har begränsad erfarenhet av tjänsten (två fakturor från samma leverantör) men jag utgår från att den tolkar förfallodatum (om inte: Gör om, gör rätt) men jag har en teori om varför det inträffar:

När jag öppnar fakturan så informeras jag om att "Programmet kan inte välja en leverantör då det finns flera leverantörer med samma Organisationsnummer". Jag måste därefter välja en leverantör och det är här jag gissar att förfallodatum skrivs över med uppgifterna som är registrerade på
Foto på Jonas

Jonas

  • 3,876 poäng 3k badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,920 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jonas,

Skannar man in fakturor till eEkonomi så ska den plocka förfallodatum från filen ej från inställningen på leverantören.

Om så inte är fallet för dig så vill vi ha in lite mer information och underlag från ditt program så jag ber dig kontakta vår support på 0470 - 70 62 00

När du även skriver:
När jag öppnar fakturan så informeras jag om att "Programmet kan inte välja en leverantör då det finns flera leverantörer med samma Organisationsnummer". Jag måste därefter välja en leverantör och det är här jag gissar att förfallodatum skrivs över med uppgifterna som är registrerade på leverantören.
Det låter som att leverantören finns upplagd två gånger, stämmer det?

Ha en bra dag

Cecilia
Foto på Jonas

Jonas

  • 3,876 poäng 3k badge 2x thumb
Jag har nyligen bytt telefonoperatör från Telenor till Vimla, de delar organisationsnummer. Jag tror dock att min beskrivning av problemet är såväl orsaken till problemet som reproducerbar hos Visma. Jag skulle gissa att ni kan hitta felet direkt i koden nu när ni vet när/hur felet inträffar. Jag kontakter gärna supporten om ni fortfarande vill det, men ni borde kunna reproducera detta bättre än jag.
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Jonas,

Vi kommer att kontakta dig via telefon för att kunna kika både på XML-filen, leverantören och fakturorna.
Jag mejlar dig så kan vi boka en tid.

Ha en fin dag
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.