Inställning F-skatt - Förening

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Föreningsinställning, Undrar ? Ska man kryssa på frågan? Är ej godkänd för F-skatt eller Ej?? när det gäller ideella föreningar uta ́n Moms
Foto på Anwar

Anwar

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Är ni inte godkända för F-skatt av Skatteverket så skall ni kryss ej godkänd. För att få F-skatt så måste ni ansöka om det och dessutom bli skattskyldiga, vilket man oftast vill undvika i en ideell förening. Lycka till!
Foto på Anwar

Anwar

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Jag betalar liten månadslön till ordföranden och jag betalar skatt på det varje månad, är det betyder att föreningen är registrerad för F-Skatt ?
Hejsan. Nix, f-skatt har inget med löner och anställda att göra, F-skatt måste man ha för att få sälja tjänster som ett bevis på att man själv redovisar sociala avgifter och skatt. Om du betalar ut lön så måste föreningen vara registrerad som arbetsgivare och dra skatt på lönen, betala in arbetsgivaravgifter och den avdragna skatten månaden efter löneutbetalningsmånaden och sedan lämna kontrolluppgift på detta efter att kalenderåret tagit slut (senast 31/1 året efter). Men F-skatt har inget med detta att göra. Lycka till!
Foto på Anwar

Anwar

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb

Okej Tack för förklaringen,

 En fråga till, vilken kontoplan passar bäst för ideella föreningar, just nu håller jag på att lägga grunden för bokföring


I Visma adm finns det en kontoplan för ideella föreningar, beror på vilket program du använder om det finns någon förberedd. I dom flesta föreningar så kan man använda en rätt enkel kontoplan och man brukar ha några få grundverksamheter. Jag brukar där bruttoredovisa dessa verksamheter med några få konton. Om man t.ex. har lottförsäljning, ett årligt arrangemang och styrelsemöten så brukar jag lägga upp ett särskilt intäktskonto och kostnadskonto för vardera lottförsäljningen och arrangemanget och sedan ha ett konto för möteskostnader. Man brukar även kunna ha ett intäktskonto för medlemsavgifter. Då ser man enkelt hur mycket man fått in på de olika verksamheterna och vilka kostnader man haft. Tycker att det är enklare än resultatenheter och dom flesta föreningar bruka vilja ha koll på vad man får in och motkostnader. Man kan kalla det en funktionsbaserad redovisning istället för den kostnadsslagsbaserade som vanlig kontoplan oftast hanterar. Om du sedan när du gör bokslut kallar det för "förenklat årsbokslut" så kan det i princip se ut nästa hur som helst. Kallar du det "årsbokslut" eller "årsredovisning" så måste dom följa gällande uppställningsregler för dessa varianter. Lycka till!
Foto på Anwar

Anwar

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har Visma förening och valde Baskontoplan2017 men jag känner inte igen de flesta konton t.ex istället kassa 1010 men i den är 1910
Ojdå... typ runt 1995-96 så gjorde man om BAS-kontoplanen så att den följer de nya redovisningsreglerna som då hade kommit och sedan dess så har kassan varit kto 1910 och så vidare. Man kan iofs använda även den gamla men jag skulle rekommendera att du använder den nya. I princip så vände man upp och ner på tillgångs- och skuldsidan typ... Lycka till!
Foto på Anwar

Anwar

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Hahahaha, nu förstår jag,  det var på 90-talet, jag hade eget företag och jag gjorde bokföring själv och då gällde 1010 för kassan, tack så mycket för hjälpen...och önskar dig fortsatt trevlig helg
Foto på Anwar

Anwar

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb
Hej igen! Förlåt att jag stör dig igen. Jo, nu försöker jag föra i ingående Balans på det nya året 2018, Jag har utgående balans från förra åretsbokslut och det blir ingående balans för detta året, eller hur?, men hur ska jag föra in? på vilken konto(kan det vara 1940 övriga bankkonton)? ska jag lägga i debet  eller kredit? föreningen har fyra olika bankkonton så summan av alla fyra konton blir ingående balans....
Hejsan igen. Blir inte utgående balanserna med automatik ingående 2018? Eller börjar du med programmet nu och har inget föregående år..
Foto på Anwar

Anwar

  • 180 poäng 100 badge 2x thumb

Ja, jag börjar med programmet nu, förra kassören hade en gammal Hogia program så jag måste föra in detta


Hejsan. Det borde finnas en funktion för ingående balanser. Där lägger du in eventuella tillgångar som debetposter och skulder som kreditposter. Sedan bör du ju ha ett eget kapital och resultatföregående år. Dom kan ju vara både debet och kredit beroende på hur det ser ut i föreningen. Lycka till!