Intäktsbudget på Artikel istället för på momssatser - Administration

• 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

När man gör intäktsbudget, så funderar man ju på vilka tjänster och produkter man ska sälja och hur mycket av varje. Idag går det endast att budgetera på tjänst alt. produkt med olika momssatser. Jag vill, och många med mig kunna göra en budget på artikelnr/artikelgrupper och sedan kunna följa upp det i resultatrapporterna. Nu känns det som om man gör en budget åt skatteverket så de kan se hur mycket moms vi kommer att betala in, inte vad vi kommer att sälja/leverera till våra kunder. Det vore en jättebra förändring!
Foto på Lyckostad

Lyckostad

• 176 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 1
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

I programmet går det att budgetera på bokföringskonton som du sedan kan följa upp i din balans -eller resultatrapport. 

Vad menar du med att du budgeterar på olika momssatser? Kan du utveckla din fråga lite så jag förstår vad det är som du efterfrågar?

Tack på förhand!
Foto på Lyckostad

Lyckostad

Hallå? Någon där?
Foto på Lyckostad

Lyckostad

bokföringskonton som du ser i programmet, är ju alldeles för ospecifiserade, 1 konto för tjänster med 25% moms, det går alltså inte att dela upp på de olika artiklarna som man säljer.
Nu driver vi städbolag, med många olika tjänster, men alla är ju belagda med 25 % moms och vi kan alltså inte budgetera för hur mycket vi säljer av vardera tjänst.
En livsmedelsbutik budgeterar ju inte på "mat" utan på mjölk, kött, bröd osv. Vi önskar funktioner på artiklar istället för bara Tänst med 25, resp. 12 eller 6 procent moms
Foto på Lyckostad

Lyckostad

Ett förtydligande: Bokföringskonto styr ju bara till intäkt respektive momssats.
Det visar ju ingenting av VAD som har sålts mer än tjänst eller material.
Om vi sedan sålt ett löpande avtal, en fönsterputsning, en flyttstädning eller en gräsklippning, det syns inte då allt bokförs på samma konto. Alla som driver företag och gör intäktsbudget vet vad jag pratar om. Jag hoppas att ni som svarar på frågor och tar hand om idéer har rätt bakgrund för att bemöta det vi frågar/lämnar förslag om och faktiskt vet vad det gäller.
Foto på Lyckostad

Lyckostad

Nu är det 2 månader sedan jag bad om budgetering på artikel och resultatutfallsuppföljning på detsamma (Intäkter pratar vi om) och det är helt tyst från er, vad menas? Det är ju oerhört viktigt att kunna följa upp sin försäljning på de varor/tjänster som sålts, inte bara på en klumpsumma. Hur ska jag komma vidare? Måste vi byta program?  Jag är inte intresserad av kommentar från någon som säljer hopknåpade makrolösningar i VB för Excel.
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Lyckostad!

Ursäkta att det tagit tid innan du fått svar. Jag förstår att du vill budgetera per artikel vilket inte är möjligt så som det ser ut i programmet idag. Nu vet jag inte om detta är hållbart för din del man annars skulle du kunna skapa fler försäljningskonton alternativt skapa resultatenheter. Då skulle du kunna skapa resultatenheter som du använder varje gång du fakturerar för en fönsterputsning till exempel.

Ditt önskemål har vi tagit vidare till vår utvecklingsavdelning.

/Fredric 
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

• 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Hej,
Håller med om att det är ett bra förslag. Inget vi har planerat just nu, men om det är fler med dig som har det här behovet gilla 
gärna förslaget med +1 knappen.

Mvh
Susanne
Foto på Lyckostad

Lyckostad

Ni äger ju Mamut, där fungerar det, det är ju bara att byta till mamuts intäktsdel gällande budgetering och uppföljning så fungerar det. Jag förstår inte varför ni vill att båda programserierna ska ha några riktigt dåliga sidor. Slå ihop dem till en heltäckande programvara så blir ni ju bästa val! Jag tror inte man får ihop så mycket gilla markeringar här, så vi måste nog lära vidare då

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.