Integrera webshopen in i affärssytemet, kommer detta hända?

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Genomförda
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Varför integrerar ni inte webshopen i affärssystemet så man sköter allt därifrån? Den mesta informationen ligger ju redan inlagd i systemet och man behöver bara utöka med några få saker.

Vad jag hörde så bygger ni så att er webshop kan vara fristående men vad är vinsten med det att slåss med hundra andra? Det går mer och mer åt näthandel och man vill inte sitta i flera system och arbeta, det kostar att administrera! Varför inte göra en mer unik produkt där den större delen är integrerad och du kan använda all information du redan har i affärssystemet? Kundrabatter, kundnummer, koppla gamla kunder mot webshopen, möjligheten att lägga brödtexter, skapa ordrar automatiskt av beställningar som läggs i webshopen.

Gick igenom frågorna som ställts till er och som är över ett år gamla, inte mycket av det som folk efterfrågar som ni har löst.. Vad är ert mål med webshopslösningen?



Foto på Patrik Zetterlund

Patrik Zetterlund

  • 256 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Jan Wester

Jan Wester

  • 1,730 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, har haft denna webshop i flera år nu och måste ändå säga att jag upplever den här frågan som  ganska oväsentlig. Via affärssystemet kommer man med ett enkelt klick in på webben och fortsätter administrera där. Behövs ingen inloggning, lösenord eller så. 

Men! Jag håller med om att det är lite dåligt med svar och att en hel del inte har hänt. Men nu är tex rabattfunktionen uppdaterad mycket bra så man kan välja tex att ha rabatt på en enskild produkt, eller att en kod bara ska kunna användas en gång. Det har ju varit en källa till frusturation tidigare hos oss. 

Hälsningar
/Janne Wester , Slåttergubbens ekologiska fågelmatAB
www.slattergubben.se
Foto på Patrik Zetterlund

Patrik Zetterlund

  • 256 poäng 250 badge 2x thumb

Hej, det beror väl lite på hur många olika rabattgrupper du har bland dina kunder, mängden varor, m.m.

Tycker du verkligen inte det hade varit lättare om man kopplat ihop allt med rabattsatserna som ligger färdigt i affärssystemet? Då hade man bara skjutit in bruttopriser i systemet och sen hade rabatten avgjort priset.

Men det är ju kul att du är nöjd men jag tror det är fler än vi som inte är det.

Foto på Mb-Huset

Mb-Huset

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb

Håller med den första skribenten.


Håller just nu på att översätta webshopen till tyska och engelska, men det går trögt. Måste in och skriva om samtliga texter i shopen med långa svarstider från systemet. Kan heller inte använda de frakt och betalsätt som används i den svenska versionen då det isåfall blir det svenska fraktpriset. Webbshopen räknar heller inte i mottagande lands valuta utan i svenska kronor. Gör jag faktura i adm väljer jaf valuta själv beroende på kund, borde läggas upp av sig själv när kunden registrerar sig.


Men det värsta av allt, shopen kan inte läsa in de översatta benämningarna ifrån Adm2000. Man måste gå in och knappa in den nya beteckningen på landskod och benämning manuelllt. Har arbetat i visma adm 200 sen 1999 så det är många artiklar som har felaktig landskod. Iso-koderna fanns inte med i adm 2000 år 1999 utan de koderna skapade man själv. Har försköt få Visma att göra något för att programmera om eller översätta min felaktiga språkkod men bara fått till svar att "det är omöjligt". Mycket besviken, har kanske 10 tusen artiklar i registret


Per

Foto på Mb-Huset

Mb-Huset

  • 202 poäng 100 badge 2x thumb

Detta är ett problem, min första version av Adm 2000 är från 1999 och då kunde (skulle) man skapa

landskoder själv, idag kommer Iso-koder på en rullningslist när man skapar ett "land" som man handlar med i programmet.


Har som sagt kanske tiotusen artiklar med fel landskod och Visma tycker att jag själv skall sitta och knappa in benämningar på rätt kod för samtliga artiklar.


Sen om en t ex engelsk kund registrerar sina uppgifter så borde det i webbshopsprogrammet även välja valuta beroende vilket land han har angett, men så görs inte. Dessutom skrivs alltid fakturan ut i svenska kr (borde kanske vara Euro). Dessutom måste man skapa fraktsätt för varje land istället för att använda redan existerande fraktsätt med anpassad priser för resp land- Vi kanske har 30 olika fraktsätt där det enkelt bord ha gått att sätta priser för resp land.

VISMA Webbshop och Asm support hänvisar till varandra.

Som sagt inte helt nöjd med WISMA.


Per

Foto på Patrik Zetterlund

Patrik Zetterlund

  • 256 poäng 250 badge 2x thumb
Är det ingen annan som saknar denna integration? 
Foto på Felix Hermansson

Felix Hermansson

  • 1,506 poäng 1k badge 2x thumb
Det är klart det hade vart bättre men något som är viktigare att intigrera skulle vara Swish , det är sjukt irriterande att det inte ens med i utvecklingsplanen :(
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,576 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Felix!

Nu går det fint att lägga till Swish som betalsätt i Visma Webshop. Vill du läsa mer om det så kika på denna tråden "Nyhet i Webshop och Webshop+ 18 oktober".

Ha det fint!
/Jenny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.