Intermittent händelse i fliken Utbetalningar VA2000 - vad gör jag för fel...

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad

Gissar att felet ligger i min hantering, så jag undrar vad jag måste se upp med.

Ett par tre gånger under ett par års tid, har det hänt att jag fått meddelande från banken att en utbetalning inte gått igenom för att "betalningsuppdraget har kommit in för sent". Jag skickar utbetalningar på fil till banken.

När jag markerar fakturor jag skall skicka till betalning, blir betaldagen samma dag jag skapar filen om det är så att man är försenad med betalningen, men i bland så blir betaldagen densamma som förfallodagen på fakturan.

Jag har dragit på betalningar till ett av dotterbolagen, fem fakturor, och man ser ju i vyn över obetalade leverantörsfakturor att föreslagen betaldag blir idag och inget annat om jag nu skulle vilka betala dem. Och så ska det ju vara och är också så till 99% :-)

Men en av fakturorna skickade jag till betalning 2017-07-31. Förfallodagen på den fakturan var 2017-05-31 och när utbetalningsfilen skapades, låg detta datum kvar som betaldag till banken och då är det ju klart att de meddelar mig sedan att datumet är för gammalt.

• Jag är mycket säker på att jag betalat fakturor för sent förut och att de blivit betalade så fort det går (dagen därpå), m a o så har programmet justerat detta åt mig automatiskt. Men vad har jag gjort för fel, vid de få tillfällen det inte sker?

Bästa hälsningar, Lena

Foto på LW

LW

• 20,854 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 2
Foto på LW

LW

Gjorde en utbetalning nu, men var observant på problemet. Samma utbetalning som krånglade den dag jag skrev ovanstående inlägg, samma faktura hade som standard "ett gammalt" datum. Jag gick ju in och ändrade manuellt till dagens datum, så jag hoppas den betalas nu, men varför blir det så här; vad gör jag för fel...?

//L

Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,838 poäng 5k badge 2x thumb
Hej LW!

Det ska bli dagens datum när det är ett förfallodatum bakåt i tiden. Om så inte är fallet skulle vi behöva få in en säkerhetskopia på företaget och även filen du skickade till banken nu där det blev fel datum på en faktura.

Jag kommer skicka ett mail till dig med information om att skicka in detta till oss. Vi behöver även veta vilket fakturanummer det är som är fel.

//Linnea
Foto på LW

LW

Hej, Linnéa.

Jag får vänta till nästa gång felet uppstår. När jag skickar filer, skrivs den gamla filen över, så informationen är borta nu.

Med vänlig hälsning Lena