Inventering digital uppfräshning

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • (Redigerad)
Hej!

Precis spenderat två dagar med att inventera vilket säkerligen är alla företags absoluta hatobjekt. Tråkigare får man bokstavligen leta efter. Möjligtvis att se färg torka kanske.

Jag är digital av mig och papper är absolut förbjudet såklart av MÅNGA skäl.
Jag vill inventera helt digitalt vilket går i Admin 2000 idag men inte smidigt alls.
Jag gjorde en Excel test kontra SPCS sätt att göra det på och det kostade mig 4 timmar i förlorad tid på grund av att modulen "Inventering" inte är genomtänkt nog.

Min idéer är följande:
*Möjlighet att välja vilka fält som modulen ska hoppas till:
Att hoppa runt mellan onödiga fält skapar mertid som man inte vill se. Att rutan Inventerad blir ibockad sker ju av sig självt så varför ska modulen hoppa dit alls och det gäller även datum eftersom det fylls i automatiskt till dagens datum eller det datum du angav på första raden.

*När man med scannern har sökt upp en artikel med hjälp av streckkoden eller artikelnummer eller hur man gör så hoppar programmet automatiskt till rätt fält och jag kan skriva in vilket antal jag vill inventera in. Dock när jag trycker Enter nu vill jag ju att den ska hoppa tillbaka till sökfältet igen för jag behöver ju inte göra mer efter första artikel är klar. Nu måste jag flytta musen och dubbelklicka för att radera tidigare sökvärde och sedan scanna på nytt vilket är oerhört tidsförödande.

* Massuppdatering är ett måste. Så tråkigt att sitta och fylla i 0 på alla artiklar som inte fanns på hyllan alls så jag inte hade något att scanna. Tog mig över en timme.

*Kolumnsökning: Varför tappade Ni bort denna modul i senaste uppdateringen. Här om någon stans behöver man göra avancerade urval för att hitta det som inte är inlagt rätt. Snälla lägg till detta till nästa år jag måste göra detta igen om 6mån.

*Inaktiva artiklar. Är ju inaktiva av en anledning. Fel upplagda eller inte längre aktuella eller har utgått ur sortimentet. Dem ska ju inte inventeras alls utan inte ens synas eller tas med vid en inventering. Dem ska bara bort ur systemet även om dem måste finns för historik och garanti relaterat.

*Saknade fält: Varför kan jag inte få plocka fram fler fält än dem NI bestämt. Artikelnummer för mig är bara ett nyckelvärde förr att göra varje artikel unik. Vill inte ens se den. Dock i mitt fall är kortnamn det artikelnummer som min huvudleverantör använder vilket jag brukar i 75% av fallen för att hitta en produkt. Sortgrepp är mina kunders artikelnummer vilket 25% av alla produkter har eftersom jag tillverkar produkter till mina kunder så det fältet är också ett fält jag måste söka på.

Jag kan nog komma på tio saker till som skulle göra denna bortglömda modul betydligt bättre men det räcker för denna gång. Snälla överväg min funderingar och ta till ER det som NI tycker verkar rimligt...
Foto på DMD-Consulting

DMD-Consulting

  • 2,498 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

  • 1
Foto på Emma Parai-Arnesson

Emma Parai-Arnesson , Moderator

  • 1,054 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!

Tack för dina synpunkter!
Jag tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning. 

Ha en bra dag!

/Emma