Inventering utan inaktiva artiklar - Administration

  • 4
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Hej, vi har stor omsättning i vårt artikelregister med följd att vi har många inaktiva artiklar. Eftersom dessa just är inaktiva vore det mycket underlättande om det gick att vid inventering att använda sorteringen så att man inte har med dessa i listan när man stansar in resultatet av räkningen, eftersom dessa har man ju ändå inte räknat.


MVH

Bosse

CBM
Foto på sharkgordon

sharkgordon

  • 2,204 poäng 2k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

  • 4
Foto på sharkgordon

sharkgordon

  • 2,204 poäng 2k badge 2x thumb
En snabb lösning är ju att sortera och stansa på lagerplats, då en inaktiv artikel inte logiskt bör ha en lagerplats kvar, då den just är inaktiv. Men det vore en fördel ändå, då man ju måste ta bort lagerplats manuellt och kan glömma/missa detta.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Bosse,

Tack för din synpunkt. Vi håller helt med att ett urval skulle underlätta här. Jag antecknar det så får vi försöka lösa det vid tillfälle.
Foto på Karoline

Karoline

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Har det kommit någon lösning på detta? Har också ett stort antal inaktiva artiklar, och det skulle underlätta att sortera/välja bort dessa vid ex. utskrift av inventeringsunderlag. 
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

  • 46,870 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Karoline, vi har inte åtgärdat detta i inventeringsbilden ännu men du kan sätta ett urval på inventeringsunderlaget för att endast ta med aktiva artiklar. I urvalsfältet Inaktiva sätter du då N som sökvillkor. 
Foto på Kicki

Kicki

  • 262 poäng 250 badge 2x thumb
Jag ser också framemot nästa inventering som då är med tex att man gör själva inmatningen två gånger en med dom aktiva artiklarna och en med dom inaktiva artiklarna. Skulle minska inmatningsfel. Finns kanske en bättre lösning än detta.
Foto på JanH

JanH

  • 834 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Inventering Administration 2000.

Varför kan man inte välja bort artikelnummer som är markerade som inaktiva och/eller utgående i bilden där man registrerar resultatet av inventeringen?
Det går ju att välja bort dessa när man skall skriva ut inventeringsunderlaget, och då är det rimligt att anta att man bara har intresse av att återrapportera det man har räknat på utskrivet underlag.
Vi ändrade för ett par år sedan artikelnummerstruktur och har därför dubbletter av många artiklar eftersom vi vill kunna gå bakåt och kontrollera vilka kunder som har köpt olika artiklar, även före omstruktureringen. Dessa äldre artikelnummer är sedan omstruktureringen satta till 0 st i lager och inaktiva. Därför behövs ingen inventering av dessa. Det har viss betydelse för statistiken i stort också att man inte raderar "gamla" artikelnummer som har haft lagervärden och in- och utleveranser.
Det blir rätt frustrerande när man hela tiden måste kontrollera att det är rätt artikel man lägger in inventeringsresultatet för när man nu kan sortera båda listorna i samma ordning.
Vi använder i dagsläget Administration 2000 version 2017.0.
Foto på Annika

Annika

  • 5,338 poäng 5k badge 2x thumb

Om det är gamla, utgående, inaktiva artikelnr utan saldo kan du bocka ur lagervara också. Då kommer det inte med på några inventeringslistor men historiken ligger kvar. Det kan bli problem dock om du försöker markera den som lagervara igen senare.

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,192 poäng 5k badge 2x thumb
Hej
Jag tackar för dina önskemål och synpunkter. I dagsläget är det inte planerat för denna typen av förbättring men jag tar det med mig på nytt.