Lägga ner näringsverksamheten

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag håller på att lägga ner min enskilda firma, och att jag använder mig av bokföringsprogrammet visma enskild firma.

När jag nu ska lägga ner min firma har jag tagit ut alla mina varor från företaget under löpande rutiner - övrigt - privata uttag av varor m.m.

Dock har det uppstått två problem.

1. Eftersom varorna är värda mindre nu än de var när jag inventerade i början på året, så stämmer inte den siffran jag skriver in i "privata uttag av varor m.m." med balansrapportens "varulager". (Anledningen att de är värda mindre nu är att jag är frisör och helt enkelt använt upp en del färg och så). Borde jag på något sätt ha "bokfört ner" varulagret till en mindre summa innan jag tog ut varorna?

2. Varulagret är fortfarande med i balansrapporten (hela summan - inte ens minus det jag tagit ut). Har jag missat att man dessutom ska bokföra det i "vanliga" utbetalningar eller någon annanstans? Jag måste nämligen få ner den siffran till noll.

Jag har också en till sak jag skulle behöva hjälp med. Jag har en momsskuld i företaget som behövs betalas av, och som jag förstår så ska det betalas av mina privata pengar. Ska man då sätta in eget kapital i företaget och sedan betala med de pengarna, eller hur ska jag få ner momsskulden till noll i balansräkningen?

/Lovisa
Foto på lovisa_wendefors

lovisa_wendefors

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 4
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,882 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Själva definitionen av eget kapital är Tillgångar - Skulder. Då det alltid ska finnas en balans mellan tillgångar och skulder/eget kapital borde det Egna Kapitalet vara noll i de fall som tillgångar och skulder är noll. Har du bokat upp årets resultat under det året som firman är avslutad? För är Tillgångar och Skulder noll, ska även det egna kapitalet bli det när du bokar upp årets resultat.

Tack för din fråga.

/Victor
(Redigerad)
Foto på Fluvia

Fluvia

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Tack ja då blir det egna kapitalet 0 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.