Irriterande problem/störningar i Visma Administration 2000

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Vi har några problem med Visma Administration 2000 som skapar stor irritation och som tar onödig tid. Flera gånger om dagen så låser sig Visma programmet och det bara snurrar i några minuter tills det släpper och man kan fortsätta. Det kommer vid olika tidpunkter varje gång och kan uppstå i lägen som när man tar betalt av en kund eller ska skriva ut en följesedel. Låsningen sker på samtliga datorer och alla instanser som är öppna. Detta problem började efter vi hade uppdaterat från en äldre version till 2018.7. (Vi trodde denna SQL uppdateringen skulle lösa många av våra tidigare problem). Men så vart inte fallet. Det är nästan mer problem just nu. Programmet i sig är segt och när man söker eller fyller i fält på order, fakturor osv så går det ibland i slowmotion innan det man skriver matas in. Man får även klicka ett par gånger för att den ska markera något eller reagera. (Otäckt frustrerande).
Varje inmatning tar längre tid än vanligt. Det känns som programmet inte hänger med överlag. 

Utöver detta så sker något riktigt skumt. Vid utskrift av en följesedel (oftast) så skriver den ut en helt annan följesedel till en helt annan order. Samma kan det vara med ordererkännande. Detta blir otroligt konstigt då vi skickar med följesedel och ordererkännande när vi skickar paket och de inte stämmer med grejerna som paketet innehåller. Eller om vi har kund i butik och de blir rätt fundersamma när utskriften inte ens har något att göra med sin beställning. Väldigt långa utskriftstider förekommer också. Kan ta så länge som upp till 5 minuter ibland. 
Hur kan det förekomma att den väljer att skriva ut något helt annat än det man väljer att skriva ut? 

Vi behöver hjälp med att få bukt med detta. På riktigt. 

Foto på Alexanderolsson

Alexanderolsson

• 266 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 1 månad sedan

• 0
  • 1
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 21,816 poäng 20k badge 2x thumb
Du bör nog ta direktkontakt med supporten och höra om dom varit med om det här tidigare. Vi har Admin2000 i nätverk men aldrig haft sådana problem. Nu använder vi inte följesedel och order men resten. Men om ni haft problem även tidigare så kan ju även nätverkskonfigurationen och upplägget där påverka skulle jag tro. 
Dom enda väntetider vi kan få är den otroligt irriterande väntan som kan uppstå när programmet inte får kontakt med mina sidor på nätet.. endera p.g.a att Visma ligger ner eller p.g.a att vi inte har internet. 
Skulle nog skriva ner nätverksupplägg och sedan kontakt Visma. Lycka till!
Foto på Alexanderolsson

Alexanderolsson

Har varit i kontakt med supporten förut angående detta. Senaste "lösningen" jag fick var att stänga av energisparläge på samtliga datorer för att Visma tappade anslutningen så fort man gick ifrån datorn en stund. Det hjälpte mot det problemet men nu är det denna segheten och att det blir fel vid utskrifter osv. Så får väl stöta på support igen och hoppas på att blir bättre. Det är ganska lätt att skylla på nätverket också när de inte hittar något. Tack för svar! 
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,762 poäng 20k badge 2x thumb
Precis som  AccountantfromHell_singland säger så kontakta supporten.

Det du kan göra som EVENTUELLT kan hjälpa är följande:

1. Ta säkerhetskopia på det/de företag som krånglar
2. Kör registervård
3. Kör Visma Assist Administration (helst som administratör för datorn)
    * Reparera databaser
    * Reparera Windows Administtration
    * Skapa supportfil för Visma administration - Denna lär Visma supporten fråga efter.....

Jag rekommenderar omstart mellan varje steg efter registervården.

Nu har du gjort allt som står i din makt som vanlig användare. Är det fortfarande problem är det Visma som får gnugga geniknölarna en stund....

//Davor P
Foto på Alexanderolsson

Alexanderolsson

Tack för tipsen. Vi har testat att gjort samtliga steg. Var väldigt nyligen som jag gjorde senaste registervården. Supporten får ta över. Tack för svar!
(Redigerad)
Foto på Marie J

Marie J

• 3,054 poäng 3k badge 2x thumb
Så hemskt! Vilken tur jag fick veta. Vi har planerat att uppdatera ifrån version 2017.0 nästa månad. Jag har äntligen blivit 'modig' och trott att de flesta problem var över.... men det gäller alltså att vänta något år till. Jätte trist att behöva jobba med en så gammal version när man betalar fullt pris. Men vill man inte ha förseningar så är det bara att vänta ut alla buggar förstår jag.
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 21,434 poäng 20k badge 2x thumb
Vi uppdaterade efter årsskiftet och kör idag 2018.7 och det är inga som helst problem. Tog en stund och har du redovisningsbyrå med många företag i systemet så gäller det att göra allt i rätt ordning. 
Personligen så tror jag att frågeställaren har ett nätverksproblem då det även före uppdateringen var struligt. Det gäller att tänka till både en och två gånger när man lägger upp nätverket och det är inte alltid som datateknikernas idéer passar Vismas program.... Men det behöver ju inte vara fallet här... 
Foto på Alexanderolsson

Alexanderolsson

Marie J Bara för att det varit struligt och frustrerande för oss så behöver det verkligen inte bli så för dig/er. Läser ofta om dom som uppdaterat till SQL uppdateringen och även nyare och det fungerar klockrent. Antingen har vi något problem i nätverkstrafiken som gör att alla datorer ständigt tappar förbindelsen till serverdatorn och Visma eller så beror det på annat. Men låt dig inte påverkas av detta inlägg utan kör på med uppdateringen. Lycka till :) 
(Redigerad)
Foto på Davor P

Davor P, Champion

• 25,762 poäng 20k badge 2x thumb
Se även över nätverksinställningarna, framförallt om du kör med en bärbar dator. Den kan ha en strömspar inställning på nätverkskortet som gör att den kopplar ner anslutningen i tid och otid.

Gå in under ENHETSHANTERAREN - NÄTVERKSKORT
Höger-klicka på nätverkskortet och klicka på EGENSKAPER
Gå in på fliken Energisparfunktioner
Ta bort bocken Tillåt att datorn stänger av enheten för att spara energi

Detta gör att du minskar störningarna via nätverket. NACKDELEN är att batteritiden påverkas så man får välja med omsorg.

//Davor P
Foto på Diodhuset

Diodhuset

• 1,082 poäng 1k badge 2x thumb
Hej!
Vi hade också samma problem med 2018.7. Uppdatera till 2019.1 så kommer problemet med största sannolikhet att försvinna.